A párhuzam
"Állítsuk (katonáinkat) olyan helyekre, ahonnan nincs kiút, s akkor meghalnak inkább, de nem menekülnek."
Gondolom alapvetően nehéz feladat lehet rávenni bármelyik hadsereg embereit arra, hogy legyőzzék a félelmüket, és hősiesen, halált megvető bátorsággal harcoljanak egy csatában.
Élek a gyanúperrel, hogy sehol sem a meggyőzés legpuhább eszközeivel érik el, hogy a katonák jobbak legyenek, de az orosz megoldás alighanem kimagaslik a tömegből: ők a záróalakulatokat találták ki motivátornak.
Ezek a csapatok a támadó gyalogság mögött kaptak helyet, és az volt a feladatuk, hogy legéppuskázzák azokat a katonákat, akik megpróbáltak visszavonulni. A két tűz közé szorult embereknek így már nem nagyon maradtak alternatívái - ha már mindenképp halálra voltak ítélve, nekifutottak az ellenségnek.
A források (beleértve nagyapám vidám anekdotáit a Don-kanyarból) alapján a legénység megfélemlítése mélyen átitatta a Vörös Hadsereget. A komment-szekcióban találtam egy illusztris idézetet:
„Annak érdekében, hogy egy rendezetlen és kiképzetlen katonatömeget ellenőrzés alatt tudjanak tartani, a harcok előtt kivégzéseket tartottak. (...) Ennek a „megelőző politikai munkának” eredményeként a félelem az NKVD-től és a komisszároktól nagyobb volt, mint a németektől.Ha támadás közben valaki megfordult, a feltartóztató különítmény lelőtte. A félelem késztette a katonákat, hogy előre menjenek meghalni. Pontosan ez volt az, amire a mi bölcs Kommunista Pártunk, a győzelem szervezője, támaszkodott."
Akármilyen sok múlt azon, hogy megnyerjék ezeket a csatákat, nem találkoztam még olyan emberrel, aki szerint a záróalakulat intézménye nem barbarizmus.
Így pszichológusként nem is az az érdekes benne, hogy az orosz veszteségek tekintélyes hányadát konkrétan az oroszok okozták.
Ez azért elég nagy seggfejség, nem?
Disposable
"Back to the frontYou will do what I say, when I sayBack to the frontYou will die when I say, you must dieBack to the frontYou cowardYou servantYou blind man"
Metallica: Disposable heroes
Ezen a ponton kapcsolódunk az eredeti idézethez.
"Jobbá utálni magad" lényegében olyan ötlet, mint felállítani egy záróalakulatot saját magadnak, a lelkeden belül.
A szégyennek motorja lényegében az a félelem, hogy a nem jól működő énünk a leghangsúlyosabb az összes közül. Mások csak ezt az egyet látják, ezzel azonosítanak bennünket. Talán igazuk is van?
Ha a játszmákból ismert Drámaháromszögön akarnám elhelyezni ezeket, az utálatot az Üldöző érzi (ő van nárcisztikus/paranoid, én oké vagyok és te nem pozícióban), a szégyent az Áldozat (ő van depresszív, én nem vagyok oké de te igen pozícióban).
Én értem ezt a metaforát, de nem tudom alkalmazni
"In a mirrored roomJust a simple manNaked, broken, beat, and scarredWhat do I really know?That fear of letting goWould youCriticize, scrutinizeAnalyze my pain?Would youSummarize, patronizeClassify insane?"
Az előző levezetésben van egy kis - mondjuk úgy, retorikai - csalás.
Úgy hangzik, hogy ha felállítottál magadnak egy záróalakulatot, akkor azt szándékosan tetted; te döntöttél így.
Valójában az a jellemző, hogy ilyenre formáltak.
Ezt a záróalakulatot a pszichológia iskolától függően sok néven emlegeti: a dinamikus megközelítésekben szadisztikus szülői imágó, a tranzakcióanalízisben Negatív Kontrolláló Szülői én-állapot, a sématerápiában büntető szülői sémamód.
Mindegyiknek az a lényege, hogy a fejlődés során az ember átveszi a körülötte lévő szülő-figurák nézeteit, gondolkodásmódját, legyen az negatív vagy pozitív. Ez az internalizált rendszer aztán a személyközi és a személyen belüli folyamatokban is meghatározó lesz, amikor szóba kerül a kérdés, hogy rendben van-e, amit csinál, amilyen ember ő?
Összességében, akár azonosuláson, akár mikro-traumákon keresztül, de kialakul az ember fejében egy kontrolláló szülői funkciókat betöltő hang, ami záróalakulatként figyeli minden egyes sikertelen lépését.
Talán az egyik legfelszabadítóbb élmény az szokott lenni a konzultációs folyamat során, amikor valaki teljes mélységében megérti ezt a gondolatot.

- Ahonnan nincs kiút: ez egy kicsit árnyalja a "jobbá utálni magam" logikát. Arról a töréspontról szól, amikor az embernek dönteni kell, hogy vagy kitart, vagy megroppan a krízisben. Az emberek néha előre megutáltatják magukkal azt az énjüket, aki próbál ezzel alkudozni.
- Tévedés és hiba: a büntetésen alapuló hibakultúra gyakorlati hátulütői Thrawn főadmirális történetén keresztül.
- Some kind of monster: a pozitív és negatív Kontrolláló Szülői én-állapot hátteréről, egy akkoriban terjedő hittankönyv apropójából. Ebben már megjelenik a fent említett sématerápiás megközelítés is.
- Tükör által homályosan: az "elég jó vagyok?" elmélkedések háttere, a környezet visszajelzéseinek fontossága, a lehetséges énképek feletti töprengés egy legénybúcsún.
- Recrudescunt vulnera: ez a 2015-ös migrációs hullámmal felkavarodott állóvízről szól, de azt hiszem ebben írtam le a legrészletesebben egy játszma szereplőit.
- Kaszálás vol. 2: az orosz hadsereg jelenkori, szintén tekintélyelvű megoldásainak ekézése.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése