2022. március 30., szerda

Kaszálás vol.2

Ebben a bejegyzésben a helyzetfüggő vezetésről mesélek elsősorban. Az apropót egy ukrán-orosz háborúról olvasott cikk, illetve egy-két feltűnően merev vezetői attitűd adta, amelyeket volt szerencsém megfigyelni az elmúlt két év válságai között. 

Múlt héten olvastam egy cikket az ukrán-orosz háborúról, ami arra az összetett kérdésre kereste a választ, hogy mi állhat a hatékony ukrán ellenállás, illetve a kevésbé hatékony orosz irányítás mögött (Telex: "Üdv a pokolban").

Ahogy pszichológuséknál manapság divat, én is azt láttam benne a leginkább lényegesnek, amit a szakmám eszköztárával magyarázni lehet: a vezetői stílusokat.
Mondjuk lehet, hogy ennél is prózaibb oka van, hogy ez a téma ragadott meg: az elmúlt hónapban helyzetfüggő vezetésből tartottam egy ilyen kis ismeretterjesztő workshopot.

Ennek örömére bemutatnám ezt az elméletet, és hogy hol látom visszatükrözni az olvasott háborús elemzésből!

Helyzetfüggő vezetés


Ez a kép a Hersey-Blanchard modell összefoglalója.
Az elképzelés szerint különböző érettségű beosztottak munkáját különböző vezetői stílusban kell egyengetni. 
Az érettséget két fő dimenzió, a szakmai és a pszichés érettség mentén értelmezik.
A szakmai az a klasszikus szaktudást jelenti a lexikális ismeretekkel és kimunkált készségekkel együtt; bár én még ide szoktam sorolni a szervezetspecifikus ismereteket is (amiket nem láttam még máshol leírva, de nekem az a logikus, hogy a helyi eljárásrendek, folyamatok ismerete is befolyásolja a hatékonyságom).
A pszichés érettségben benne van az illető motiváltsága, felelősségvállalásra való hajlandósága, és a munkavégzéssel kapcsolatos magabiztossága.
Ezek mentén jön ki az ábrán látható négy kategória:

  • M1: alacsony pszichés és szakmai érettség. Ő az a csávó, akivel az építésvezető üvöltözik a betonkeverő mellett. Nem éppen a munka hőse, cserébe azt se tudja, hogy kell rendesen egymásra pakolni a téglákat.
  • M2: itt van motiváltság és elkötelezettség, de nincs erős szakmai érettség. Ez a fickó a klasszikus értelemben vett pályakezdő, aki akar bizonyítani, csak még nem tudja, hogy kell. 
  • M3: itt erősebb a szakmai érettség, de nem olyan erős a motiváció. Ezek a kiégett veteránok, akik nem igazán tolonganak a feladatért, cserébe el tudják végezni, ha mégis náluk köt ki. Az ilyen kollégák ihlették anno a Kondás legszennyesebb inge c. bejegyzést, csak akkor még nem szituációnak, hanem vonásnak értelmeztem a zárt gondolkodásukat.
  • M4: az egyén tudja és akarja is csinálni. Ilyenek azok a hatékony kollégák, akiknek csak ki kell jelölni a célt és a határidőt, aztán hagyjuk őket békében homokozni.

Na, ehhez a négy érettségi szinthez van a képen látható négy vezetési stílus.
Ezekhez szintén van két dimenzió: a kapcsolatorientáltság és a feladatorientáltság.
A kapcsolatorientáltság azt jelenti, hogy próbálod megtartani, megnyerni az embereket, fontos neked, hogy érzik magukat, jól akarsz kijönni velük, és ezen dolgozol is.
A feladatorientáltság pedig azt jelenti, hogy azon ügyködsz, hogy minél hatékonyabban, magasabb szinten oldjátok meg a feladatot, ezért gyakorlatoztatod őket, rendszeresek a visszajelzések a munkájukkal kapcsolatban, szilárdak az elvárások és alaposak az instrukciók.

Az M1-hez egy tekintélyelvű, parancsoló stílus kell, mivel nem érdemes arra számítanod, hogy az emberek megcsinálják, amit elvársz tőlük. Egyrészt több kedvük is van támaszkodni a lapáton, másrészt a szájukba is kell rágni, hogy a másik végét hogyan lehet szakszerűen használni.
Az M2-höz való stílushoz több elnevezést is láttam már, mindegyik egy kicsit másképp fogja meg a dolog lényegét, úgyhogy ebben kicsit bizonytalan vagyok (egy minusz pont a szakmai érettségemnek!). A közös metszet mindegyikben az volt, hogy ott kell lenned az embereid mellett, dolgozol velük a feladaton, de nem azért, mert nélküled el se tudják kezdeni, hanem mert el kell nekik adni ezt a dolgot, hogy jó lesz ez, menni fog, kérdezz nyugodtan, stb. Példát próbálsz mutatni nekik.
Az M3 eseténél már nem az a lényeg, hogy együtt legyél velük a barikádon, hanem az, hogy nélküled is meg kell tartaniuk a barikádot. Ehhez viszont magukénak kell érezzék a feladatot, amit úgy lehet a legjobban elérni, ha nem csak a végrehajtásban, hanem a döntési láncban is kapnak egy kis helyet.
Az M4-nél meg érdemes elengedni a control freakséget, mivel azzal csak idegesítjük a beosztottakat, ha a nyakukra járunk. Delegáljuk a feladatot, adunk kereteket és erőforrást, aztán mehetünk Malibura, ők majd megoldják.

Ez a modell amúgy több verzióban is szembejött már, a számomra leghasznosabb a beosztottak fejlődését ragadta meg. Ott az M2-M1-M3-M4 volt a sorozat: bejön a lelkes kezdő, aki elkezd tanulni. Van egy érzékeny szakasz, amikor már nem lelkes, de még nem rutinos vén róka, aztán csak összejön ez a rutin, és egységsugarú munkatárssá válik. Ha megtalálja a helyét a munkájában, akkor előbb-utóbb ő lesz az a szenior, akire már több dolgot is rá merünk bízni. Esetleg előléptetjük team-leaderré, és legnagyobb döbbenetünkre elölről kezdődik ez a folyamat. Hiszen nyilván a szaktudás és a vezetői készségek kéz a kézben járnak (vigyázz, itt elrejtettem egy kis iróniát).

Tegyük fel, hogy a való életben is így működnek a dolgok, és az ember működését jobban meghatározza a szituáció, mint a személyiségvonásai!
Vajon ki határozza meg a szituációt?
A beosztott az érettségi szintjeivel?
Vagy a vezető a vezetői stílusával?

Mindkettőre tudnánk példákat hozni a lélektanból.

Ahogy ezt a telexes ukránok vs oroszok cikket olvastam, inkább az utóbbit éreztem igaznak, hozzátéve a bevezetésben írtakat: mifelénk lassan egyenesen divattá vált a valóság csak azon szeleteivel foglalkozni, amelyekhez utánaolvasás nélkül is hozzá tudunk szólni.

Üdv a pokolban!

Ez a baráti köszöntés Valerij Zaluzsnij ukrán főparancsnoktól származik. A fent hivatkozott cikk szerint az ő kinevezése az ukrán hadsereg modernizációjának az egyik lépése: ő az első katonai vezető, aki nem az egykori Szovjetunióban szerezte a harcászati ismereteit, hanem már nyugati kiképzést is kapott. Ennek szellemében végzett némi átalakítást az ukrán hadsereg működésében, a bemutatott elmélet szempontjából ezek a lényegesebb passzusok:

"Főparancsnoki kinevezése után Zaluzsnij elrendelte, hogy a fronton lévő katonák a felső vezetéssel való egyeztetés nélkül viszonozhatják a tüzet. Ezzel együtt átformálta a katonai gondolkodást is, hogy alacsonyabb szintű katonai vezetők is hozhassanak döntést éles helyzetben – korábban minden előzetesen kapott parancstól való eltérést a legfelsőbb szinteken kellett jóváhagyatni, akkor is, ha a parancs kiadása óta drasztikus mértékben megváltozott a harci helyzet, és így az teljesen értelmetlenné vált. A gyors reagálás pedig az egyik kulcsa lett az ukrán védekezésnek."

Beleerőltetve ezt a Hersey-Blanchard modellbe, Zaluzsnij vezetői stílust váltott. A frontkatonák eddig úgy voltak kezelve, hogy valamelyik (vagy mindkettő) érettségi szintjük elégtelen: vagy nem képesek döntéseket hozni, vagy nem képesek őket felvállalni/végrehajtani, ezért kell egy parancsnok, aki elemez, megold és utasít.
Zaluzsnij lényegében az ezzel járó idői költségektől szabadult meg. Emellett elképzelhető, hogy valamennyi kapcsolatorientáltság is vegyült a vezetői stílusba, így az emberei hűségesebbek, megbízhatóbbak, tehát eleve kevesebb szükség van az ellenőrzésükre. 
Ez utóbbi az én hipotézisem. De mit írnak a komolyabb szakértők a másik félről?

"Valószínűleg a nyugati, közös hadgyakorlaton részt vevő egyéb NATO-erők is figyelmeztették őket, de a posztszovjet gyakorlatot követve saját példájuk alapján is tudhatták, hogy az orosz hadsereg rendkívüli mértékben épít a hierarchiára – pont ettől szabadultak meg részben az ukránok a krími háború óta eltelt nyolc évben. Bár három éve próbáltak ezen lazítani az oroszok, és a zászlóaljparancsokok nagyobb döntési szabadsághoz jutottak, a gyakorlatban viszont erre még nem mindenhol és nem kellő mértékben álltak át.
Vagyis egy tábornok esetleges kiiktatása a hierarchikus rend követése miatt fejetlenséget és tehetetlenséget hozhat magával, hiszen alacsonyabb szintekről nem érkezhet parancs a harctéren, ez pedig növelheti az egységek veszteségeit."

Őszintén szólva annyira nem ismerem a parancsnoki működéseket, hogy biztosan állíthassam, van különbség hadsereg és hadsereg, irányítás és irányítás között. De az idézett rész alapján alighanem akad valami: úgy tűnik, hogy az orosz hadsereget mélyebben átitatja a fenti ábrán "utasítónak" elkeresztelt vezetői stílus, amit az M1-es érettségi szinthez találtak ki. Az M1-ben alacsony a szakmai és pszichés érettség is, azaz az ezen a szinten mozgó emberek szétesnek a vezetőjük nélkül. Ha jól értem, konkrétan ez történik most a fronton: az orosz katonába beleverik, hogy egy szöget se tud beverni a parancsnoka nélkül, és amikor a parancsnokot kilövik, tényleg nem tud beverni egy szöget se. Nagyjából úgy működhet, mint a sorskönyvnél a gátlóparancsok, vagy a bántalmazó kapcsolatokban a gázlángolás. Vagy kb. minden, ami egy bántalmazó kapcsolatban van.

Ezt a problémát lehet kompenzálni. A cikk szerint ugye az oroszok is próbáltak meghonosítani egy újabb vezetői szemléletet, csak nem ért még meg náluk, az ukránoknál viszont igen.
A másik megoldást, hogy akkor tényleg ott kell lenni, és fogni kell a kis orosz katona kezét, segíteni neki célozni. Csak hát ez sincs ingyen.

"De hogyan kerülnek az orosz tábornokok olyan közel a harcokhoz, hogy az ukránok meg tudják őket ölni? A The Conversation cikke szerint minden bizonnyal arról van szó, hogy nem bíznak a kommunikációs csatornáikban és a helyi parancsnokokban, ezért kénytelenek a kelleténél közelebb tolni bizonyos helyeken egy-egy tábornokot."

Nyilván, a Telex aligha az oroszoknak drukkol, és törekszik meggyőzni az olvasót arról, hogy a nyugati típusú hadsereg és vezetés hatékonyabb (=> mellesleg az ukránok már implementálták is ezeket, szóval igazán felvehetnénk őket a szövetségeinkbe; => és nekünk is fontos ezért minél szorosabban kötődni ezekhez a szövetségekhez, ami jó ha eszünkbe jut, ha lesznek majd választások, oh wait...). De az implicit üzenettől függetlenül lehetnek tanulságok: ha felemeled az embereidet, akkor lehet, hogy többet pofáznak vissza egy darabig, cserébe nem kell ott állnod majd mögöttük, hogy megbizonyosodj, el lesz végezve a munka. Ami már csak azért is különösen egészséges, mert egyes munkáknál lőnek az emberre, akkor meg kényelmesebb inkább a bunker. 
Ez egy ilyen jut is - marad is helyzet, amit érdemes mérlegelni.

Kaszálás

Még az első Covid-hullám idején írtam a Kaszálás c. bejegyzést, amiben azt fejtegettem, hogy a különböző generációkból származó vezetők és beosztottak esetleg nem tudnak majd hatékonyan reagálni az akkori változásokra, a saját fejlődési szakaszaik miatt.

Az eriksoni pszichoszociális szakaszokból kiindulva a Boomer-generáció már integráció szakaszában van, nekik már nem illeszthető be egy vadi új munkastílus. Az X-generáció és az Y a generativitás szakaszában van, nekik még meg kell teremteni azt az értéket, amire büszkék lehetnek (leginkább az Y-nak). Az ehhez kapcsolódó szorongás esetleg elvonhatja a figyelmet a tényleges megoldások keresésétől.

Szerintem voltak jó elgondolások abban a bejegyzésben, de így utólag úgy tűnik, hogy elég sötéten láttam a dolgokat akkoriban. Ezt abból is le lehet szűrni, hogy mindegyik generációhoz az érettség valamely hiányát asszociáltam.
A Boomerek kapták a legtöbb savat: ők vagy szakmailag inkompetensek (nem is érti pl. a home office fogalmát), vagy nincs már motivációjuk újat kitalálni, viszont nem is tudják ezt kidelegálni. 
Az X-generációhoz anno a kapcsolatorientált stílusok túlsúlyát írtam, abból kiindulva, hogy fontos nekik, hogy ők legyenek a "cool főnökök". Az Y talán most nem annyira lényeges.

Itt az a gondolat bújik meg a háttérben, hogy nem csak a beosztottaknak van szakmai és pszichés érettsége, hanem a vezetőknek is. Csak nekik nem azt kell tudni, hogy hogyan kell beverni a szöget és mikor kell elindítani a Javelin-rakétát, hanem hogy mit delegálhatnak ki, hogyan ismerjék fel az emberek kompetenciáit, a lehetséges megoldásokat, stb.

Ebből kiindulva a helyzetfüggő vezetés némi iróniával nem csak a beosztottak helyzetét, hanem a vezetőét is jelentheti. Nem azért választ ki mondjuk egy utasító vezetői stílust, mert a beosztottjai M1-es érettségűek. Hanem azért, mert ő maga M1-es érettségű vezető, ezért nem tudja ezt másképp csinálni.

Nyilván, minél jobban átitatja ez az M1-életérzés a szervezetet, annál több problémával kell szembenéznie. Például kilövik a tábornokait a fronton. Vagy elviszi a Covid, mert nem hajlandó otthonról dolgozni.

Itt a bejegyzés végére talán elárulhatom, hogy nem csak a telexes cikk vitt rá, hogy ennyit elmélkedjek ezen. Hanem az a gondolat is, hogy a régebbi generációkat tényleg poroszosabb iskolában tanították, és az első hely, ahol élményt szerezhettek abból, hogyan kell embereket irányítani, az a Néphadsereg volt ("én nem vagyok egy szadizmus, de hogy maguk rábasznak, az rizikó!").
Vajon áthozták az ott tanult gondolkodásmódot a civil életbe?
Vajon ez hogyan befolyásolja az általuk irányított szervezetek versenyképességét? Vajon itt, a civilek világában is van ilyen ukrán vs orosz hadsereg összecsapás?

7 megjegyzés:

  1. Olvasom visszafelé a blogot, ahogy nemrég jeleztem. Egy korábbi bejegyzés, a „Vezetni annyi, mint…” egészen megfogott! Összekapcsolva a 10 mérföld című 2019-es bejegyzéssel pedig még néhány kérdésem is támadt.

    "Ha egy állásinterjún azt kérdeznék, vezető típus vagyok-e, egyértelműen azt mondanám, hogy nem. Az ötletelő/végrehajtó jól megy: a kortársas projekt, a szerepjátékos tábor indítása, a pszinapszisos "példamutatás" és a csatában kivívott igen szerény érdemeim erre utalnak. A szakértő is jól megy, igazából emiatt kaptam ezeket a vezetői szerepeket, mert a hozzájuk kapcsolódó feladatokat, célokat viszonylag jól ismerem. Menedzsernek egyértelműen béna vagyok.
    Igazából egyetlen érv szól a vezetői képességeim mellett, mégpedig az, hogy viszonylag jól megtalálom azokat az embereket, akik majd helyettem végeznek el bizonyos feladatokat"
    és
    "Személyes élményként én a 2010-es Pszinapszis technikai stábjának vezetését tudnám mondani. Enyém volt a vezetés kötelessége, azaz nekem kellett összeszedni, hogy melyik cuccnak, embernek hol és mikor kell megjelennie. Ezek asszem menedzseri feladatok. Azonban rövid úton rájöttem, hogy átlátni és kezelni ezt a rendszert sokkal egyszerűbben megy a barátnőmnek, mint nekem, révén ő civilben folyamatirányítással foglalkozik. Úgyhogy a munka egy eléggé lényeges részét rá bíztam, én igazából csak az embereket koordináltam a barátnőm rendszere alapján (minden sikeres férfi mögött áll egy értelmes nő...). Ennyi erővel persze a barátnőm is vezethette volna a csapatot, úgyhogy itt nem csillogtak a vezetői erényeim. Hacsak abból a szempontból nem, hogy a többi stábbal, munkaerővel én tudtam összehangolni a miénket, mivel a teljes rendszerben (révén hogy én voltam Pszin szervező évek óta) otthonosabban mozogtam. Különben is, működött a csapat...!"
    https://mitmondhatnek.blogspot.com/2013/04/vezer.html

    2013-ban, kilenc évvel ezelőtt írtad ezt a bejegyzést, majd 2018-19-ben döntöttél úgy, hogy megpályázod a vezetői pozíciót. Erre a 10 mérföld bejegyzésben így reflektálsz: "Innentől valahogy bátorság és lojalitás kérdésének tűnt az egész". https://mitmondhatnek.blogspot.com/2019/10/tiz-merfold.html

    Itt, a Kaszálás vol.2. cikkben pedig (ha jól értem, remélem, igen) arról írsz, hogy lehetséges, hogy az előléptetésedkor a szervezetekben gyakori Peter-elv csapdájába estél.

    És most jönnek a kérdések: mit gondolsz, mi változott a 2013-as bejegyzésben publikált álláspontod ("a szakértő is jól megy, igazából emiatt kaptam ezeket a vezetői szerepeket") és a 18-19-es vezetői pozíció elfogadása között? Ezt azért kérdezem, mert ahogy szerintem elég bölcsen írod, "Márpedig Napóleonnak igaza van, bármikor megtörténhet, hogy valaki vezetői szerepbe kerül." - ebből tehát lehet tanulnunk bőven!
    • Elévült a korábbi álláspont az idő múlásával?
    • Érvényben maradt, de a sportcsapatban szerzett vezetői tapasztalat megmutatta, hogy menedzserként is megállod a helyed (és valóban, már több, mint három éve)?
    • A vezetőktől kapott, (a 10 mérföld szerint nem várt) pozitív visszajelzések adtak új hitet a beválásodhoz?
    • A gazdasági-társadalmi elvárások győztek meg, lévén az állami szervezetekben nincs mindig lehetőség úgy lépdelni az előléptetések fokain, ahogy versenypiaci szervezetekben, de mégis az ott dolgozók barátokkal hasonlítja össze magát az ember, ha egyszer ott dolgoznak és nem a közoktatásban? (rám biztosan ez lenne igaz ilyen helyzetben) Vagy a férfi szerephez kapcsolódó elvárásokról van szó? (bár ez mára jó esetben a nőket is értinti, szóval inkább "ember szerephez kapcsolódó" elvárások)
    • Veszélybe kerülhetett volna a munkahelyed, ha nem vállalod? Arcvesztéssel járt volna?
    • Kiégésközelséghez másik láb?
    • Más, amire nem gondoltam?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hú, nem is gondoltam, hogy ilyen alapos összehasonlító munkát végez majd egyszer valaki! Köszönöm, megtisztel, hogy ennyi energiát beletettél.

      Több dolog is formálódott a két cikk között.
      Egyrészt a vezetéssel kapcsolatos elképzeléseim változtak az elnökségi éveim alatt. Mint kiderült, ezt se lehet tökéletesen csinálni, az embernek vannak erősségei és gyengéi, a lényeg, hogy az erősségei szolgálják a szervezetet, a gyengéi meg legyenek annyira kompenzálva, hogy ne romboljanak.
      Azt is megtanultam, hogy az ember tud ebben fejlődni: lehet, hogy az elején nem megy jól, de ettől még belejöhet.
      Ezt a helyzetfüggő vezetést pl azért szoktam kritizálni, mert tkp azt sugallja, hogy akkor vagy professzionális vezető, ha mind a négy stílust jól tudod vinni. Ami lehet, hogy igaz is, csak a való világban nincs annyi sokoldalú vezető, mint amennyi vezetői feladat. Ezek után ezeket az elvárásokat a nyakukba rakni kicsit túlzó.

      A másik szempont az valóban egy gazdasági téma: ebben a pozícióban jobban fizetnek. Akkor még nem volt köztes szint, egyik tervem pont az volt, hogy legyen nálunk is egy szenior-rendszer, volt is kolléga, aki ebben jól tudott segíteni, most meg teszt alatt áll a dolog.
      Azt én is éreztem, hogy többet tudok hozzátenni a dolgokhoz a sima tanácsadói feladatoknál. Ha lett volna akkor szenior pozi, valószínűleg inkább arra hajtok, mert fenntartom, hogy én igazából egy nagyon jó szeniort tudok lenni a legtöbb helyen, ahova kerülök, de vezetői képességeim inkább középszerűek.
      Csak hát szeniorokkal Dunát lehet rekeszteni a legtöbb helyen, ahol életemben megfordultam, amire szükség van, hogy valaki elvállalja a vezetői felelősséget.
      Gondoltam, leszek akkor majd én. Ez azért is volt, mert féltem, hogy mi lesz, ha egy külsőst hoznak a csapatba, akinek nagyobb az arca, mint a felkészültsége, én meg majd nyöghetek alatta, csak mert nekem meg nem volt elég nagy arcom. Gyakran van egy ilyen őrködős szerepvállalásom, most is azt gondoltam, hogy megvédem a csapatot ettől kockázattól. Így utólag az első évem vezetői hibái ebből az elköteleződésből nőttek ki, mert lojálisabb voltam a csapathoz mint a feladathoz. Pontosabban, a csapattagokhoz, egyenként, és nem együtt.
      Ebben a Hersey-Blanchard modellben a kapcsolatorientáltságot alapvetően pozitívnak írják le, de más cikkekben benne van, hogy ha túltolod a barátkozást, akkor az iszonyat krízis lesz neked is és a szervezetnek is. Ezt saját példával tudom igazolni: a csapat szétesett, nekem meg sikerült addigi életem legdurvább kiégését összehozni (vagy lehet hogy depresszió volt már, csak az munkahelyen nem olyan divatos fogalom).
      Ezt például az egyesületben anno nem tanultam meg, mert többnyire felsővezető voltam mindenhol (=ha tizen vagytok, és te vagy a főnök, abban a közösségben te vagy a felsővezető), tehát nem kerültem lojalitáskonfliktusba, illetve az amatőr keretek között vezetett csapatok nem igazán beosztottak, inkább barátok voltak.
      Ebből kiindulva a kapcsolatorientáltságom ott nem is annyira helyzetfüggő vezetői stílus volt, inkább az én pszichés érettségem hiányának kompenzációja.

      Törlés
    2. 2/2

      Az ilyen helyzetektől korábban is tartottam, amikor elnök lettem, volt róla szó egy interjúban is. Ott a lovagi értékek motiváltak: lehet, hogy valami kívül esik a komfortzónádon, de meg kell csinálni, és senkinek nem könnyebb, senkinek nem jobban a dolga, mint neked. Ha elég fontos az ügy, akkor vállalod, hogy szembenézel a Peter-effektussal; erről szól a fegyveres harcművészet.
      Amikor felmerült az osztályvezetőség, akkor meg furán vette ki magát a gondolat, hogy ingyen hajlandó vagyok megcsinálni, egy olyan környezetben, aminek a feladataihoz nem értek annyira, de pénzért, hivatalos közegben, a szakmámon belül meg nem merem? Elég lúzer dolognak tűnt, főleg annak tükrében, hogy amúgy is lépni kellett valamilyen irányba, mert épp lezárult az életem akkori szakasza (elnökség, szakképzés).
      Úgyhogy nekiugrottam, csak a bátorságból hübrisz lett, a kapcsolatorientáltságból kupleráj, úgyhogy kaptam pár nagy pofont. Igazából én is kaszálás-érett voltam, de úgy tűnik, drágább lett volna engem elkaszálni, és egy másik arcot kipróbálni.

      Még mindig azt gondolom, hogy én igazából inkább egy jó szenior lennék, de nem ezek a munkaerőpiaci realitások. Szeniort nem akarnak venni, viszont még akkor is megvesznek vezetőnek, ha ők is tudják, hogy igazából csak átcímkézted az árut. Kicsit olyan ez, mint a Kiválasztás c. bejegyzésben: a Volt fesztiválon egy korsó Sopronit is el lehet adni 600 forintért, fél óra sorban állással. Azért még tehetek valamit, hogy úgymond jobb sör legyek a Soproninál, de az embereknek addig is inni kell valamit :D

      Törlés
  2. Köszönöm a részletes választ. Összeszedem a gondolataimat, és válaszolok érdemben.

    VálaszTörlés
  3. Gratulálok a szenior pozi alakulásához. A hübrisz szót korábban csak irodalomóráról ismertem, pedig szakmába vágott volna... :( Mondjuk a csoportfolyamat a lényeg benne úgyis, abból pedig saját hozzájárulásom is volt sok kilobájt öncenzúrával.

    Nem tudom, lehet-e értelme annak a kérdésnek, hogy egy hasonló helyzetben mi az, ami a szervezet eltérő résztvevőitől jobban tudja támogatni a közös ügyet, a kezdő vezetőt és a hozzá tartozó, fontos szakmai munkát végzők munkatársakat, főként, ha "a szervezet" benne volt az áru átcímkézésében - itt egyrészt egy ideális helyzetre is gondolok, másrészt visszatekintve biztosan a reálisan elérhető források közül is lenne javaslatod más számára. Mit gondolsz?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ami ilyen helyzetben szerintem a legfontosabb, az az alapos dokumentáció, eljárások, célok, stb. leírva. Azt minden eddigi tevékenységemben tapasztaltam, hogy egy fél élet rögzíteni az infókat, aztán még el is magyarázni őket, de szerintem a bizonytalanság nagy része megszűnik azzal, ha az ember ismeri a lehetőségeit, szerepeit. Ezen felül a coaching, teljesítményértékelés szerintem már középtávon behozná az árát. Szerintem ez olyan mint a pszichológiában a szupervízió: az embernek meg kell tanulnia önmagának is levezetni a saját szakmai működését, kezdőként különösen fontos, hogy ezt ne trial-error stratégiával csinálja.
      Úgy általában, nem hivatali résznél meg alkalmazható az ebben a bejegyzésben is írt tudás: lehet hogy az új főnök magas szakmai érettségre tett szert szakértőként, de egy új szerepben alacsony lesz a szakmai érettsége, de még a pszichés érettségét is kikezdheti a bizonytalanság. Nyilván mindenkinek megvan abban a maga hatása, hogy ez milyen irányba fejlődik, de ezek nem szimmetrikus viszonyok. Egy cégvezetésen pl számonkérhető, hogy ha már olcsón felvett egy úgymond csiszolatlan drágakövet, akkor egy kicsit csiszolhatna rajta, de a munkatársakat fura lenne felelőssé tenni a saját főnökük fejlődéséért. Nekik esetleg soft skill vagy csapatépítő tréning lehetne megoldás, de ennek stratégiáját, leszervezését is a cégvezetésen lehet csak számonkérni.
      Mondjuk én most nagyon ezekben a hierarchikus kultúrákban gondolkodom, egy start upban valószínűleg sokkal nyíltabban lehet kommunikálni erről, illetve az alulról jövő kezdeményezéseknek is több eredménye lehet.

      Törlés
    2. Egyetértek minden ponttal, amit írtál az utóbbi kommentben. Azt gondolom, az is fontos gondolat, hogy nem volt teljes bizalmad a vezető-kiválasztás folyamatában, itt szerintem is szuboptimálisan történtek a dolgok. Köszönöm a részletes választ.

      Törlés