2024. január 7., vasárnap

Release notes 2023

Minden év elején írok egy kicsit az előző évadról: milyen nagyobb témák voltak, melyik bejegyzéseket nyitották meg a legtöbben, milyen következtetéseket lehet ebből levonni...?
Most egy kicsit más, kevésbé bölcsészes nézőpontból közelíteném meg a korábbi 12 hónapot: azt szeretném bemutatni pár sorban, hogy mit fejlesztettem a blogon, és hogy miért?

Előző verzió

Tavaly ilyenkor óriási munkát fektettem abba, hogy nem csak egy évadot, de az elmúlt tízet áttekintsem és összefoglaljam. Nekem nagy élmény volt, de nyilván azért, mert a saját fejlődésemet követhettem benne vissza.

Egy-két dolgot azért észrevettem a tíz éves munka átolvasása közben, aminek hatására úgy döntöttem, hogy egy kicsit másképp oldom meg a dolgokat 2023-ban.

Attól hogy hobbiból csinálom, még érdemes lehet minőséget illető célokat kitűzni. Attól még hogy a fő funkció a szakmai önfejlesztés, még másoknak is adhatnak az írásaim fejlődési lehetőséget!
Amúgy meg, az önfejlesztés nem csak azt jelenthetni, hogy nehezebb témákról írok bejegyzéseket. Azt is, hogy jelentheti, hogy megtanulok követhetően kommunikálni.

New features

  1. Körbejárás helyett mélyítés: amikor végigolvastam a régi monstre-bejegyzéseket, néha nehezen találtam meg a fonalat. Ennek egyrészt lehet oka, hogy nem voltak jól megírva, másrészt meg bele akartam suvasztani az összes asszociációm az írásba. Tényleg a témához passzolt az összes alfejezet, de követhetőbb lett volna a dolog egy másik cikkben. Asszem mostantól akkor fogok örülni, hogy ha tényleg össze tudom foglalni majd röviden, miről szól egy bejegyzés. Erre a megoldás, hogy nem körbejárni próbálom a témát, maximum megkísérlem feltárni egy konkrét belépési pont alatti rétegeket.
  2. Ami fontos, legyen egy helyen: korábban úgy oldottam meg az elméleti kiterjedtség kezelését, hogy belinkeltem egy másik cikket, esetleg korábbi írást. Ennek előnye lehetne, hogy segít több oldalról megközelíteni a dolgot, ahogy az előzőleg írtam, viszont a hátránya, hogy több cikket meg kell nyitni, el kell olvasni, ráadásul még nem is biztos, hogy az egész kell. A becsült olvasási idő kiszámíthatatlan lett így. Az új megoldás az lett, hogy ha egy elméleti levezetés kell az adott bejegyzés követéséhez, akkor leírom, akkor is, ha valahol már megtettem valamilyen formában (legfeljebb átmásolom, és kész, az olvasó meg átugorja, ha már ismeri).
  3. Követhető linkek: maradva a téma körbejárásánál. El tudom képzelni (oké, valójában remélem), hogy egy cikk végig olvasása után az ember szívesen tudna meg többet az adott kérdéskörről. Neki valószínűleg idegesíthető lehet, hogy a korábbi bejegyzésekben a folyó szövegben kell keresgélni a linkeket, és még azt se lehet tudni, hogy távoli vagy közvetlen kapcsolat van az adott és a hivatkozott írás között. Nekem legalábbis idegesítő volt tavaly. Úgyhogy ebben az évben igyekeztem csökkenteni a szövegbe beékelt linkeket, helyette a bejegyzés végén van egy elkerített rész, ahol fel vannak sorolva azok az írások, amelyek szerintem még ide passzolnak, illetve pár sor arról, hogy miért lehet érdemes megnézni őket. A hozzá választott "Would you like more" képet a Starship troopersből nem tudom, megtartom-e. Volt még pár, csak némelyik kicsit bizarr :D

Nekem így használhatóbbnak tűnik a blog, úgyhogy szerintem gyakorlom ezeket az elveket (hogy miért akarom "használhatónak", lásd lejjebb).

A Te szempontodból ez azért lehet érdekes, mert ha a jövőben is szívesen olvasol tőlem cikkeket, akkor erre számíthatsz: lesz egy fő vezérfonal elméleti és saját mondanivaló szempontjából is, és többnyire világosan elmondom, hogy mit értek az alatt, hogy "lásd még..."

New platform

Valamikor az év folyamán regisztráltam a blognak egy instagram profilt.

Ennek három előzménye volt: csináltam korábban paródia insta-bejegyzéseket; a Facebook új algoritmusával már azok se értesültek az új írásaimról, akik amúgy követik az oldalt; és volt egy érdekes tapasztalatom a közösségi média eddig kihasználatlan részével. Poénból készült egy insta oldal a konyhai sörfőzdémnek, és még Amerikából is elkezdték követni (azt nem tudom minek). Mondom, ha ez így megy, akkor sok új olvasóm lehet! Ez csak félig jött össze: lettek új, fontos kapcsolódások, de általánosságban az embereket úgy néz ki jobban leköti a házi sörfőzés, mint a pszichológia (legalábbis ahogy én mutatom be).

Az előzményeknél talán érdekesebb lehet a kimenet:

  1. Minden új bejegyzést igyekszem összefoglalni pár képkockába tömörített rövid szövegekkel. Ez egyrészt fejlesztheti a lényegkiemelő-készségemet, másrészt a lényegretörő íráshoz szükséges készségeimet.
  2. Kicsit tovább írom a bejegyzéseket. Úgy tűnik, hogy igazából nem zárom le ezeket a témákat a fejemben, és amikor a pár kockás összefoglalót csinálom, kicsit máshova teszem a hangsúlyokat. Nem mondom, hogy egy új mondanivaló jön létre, de rövid megfigyeléseim szerint a blogbejegyzés és Instagram-bejegyzés inkább valami komplementer-viszonyban vannak egymással, mint rész-egészben (mint a Facebookra írt beharangozók).
  3. Képekkel néha jobban össze lehet foglalni a mondanivalót. Az egyik bejegyzéshez (Bushido) gyártott insta-poszt egy diagram négy változatából áll (Ikigai fogalom), de esküszöm jobban sikerült összefoglalni vele a lényeget, mint az írással.
  4. Vannak olyan mondanivalók, amik nem tesznek ki egy bejegyzést, de ott megoszthatók. Igazából egy ilyen volt, de még lehet pár... 
Tegyük fel, hogy Téged a jövőben is érdekel a mondanivalóm. Miért érdemes követni ezt az oldalt?
  1. Az összefoglalóban ott a lényeg. Átnézed egy perc alatt, aztán eldöntöd, érdekel-e a teljes változat.
  2. Ha tetszett egy írás, akkor egy kicsit még alakít rajta, hogy újra feldolgoztam, nyesegettem, úgyhogy többet nyersz ki belőle.
  3. Többnyire nem adom jelét a vizuális intelligenciának, de ha sikerül találni jó képet, azzal mélyebben meg lehet érteni az üzenetet.
  4. Vannak dolgok, amik csak ott vannak fenn.

Eredmények

Tartalmi szempontból nem akartam akkorát változtatni: arról írtam, ami érdekelt, és lehetőleg oly módon, ami - szerintem - nincs kinn már egy csomó más pszichológiai oldalon.

A főbb témakörök idén talán a karrier és a személyes fejlődés voltak.

A karrierbe belekerült, hogy a pszichés folyamatok hogyan befolyásolják a munkáltató és munkavállaló viszonyát, ill. némely társadalmi kérdések is.

A személyes fejlődés témakörben a pszicho-szociális kölcsönhatásokkal zsonglőrködtem: hogyan szabályzod az érzelmeidet, az énképedet, ill. némely személyes kapcsolataidat.

A tavalyi bejegyzések közül a legtöbbet olvasott a személyes fejlődés címke alá tartozó Záróalakulat volt, bár meglehet, hogy az orosz-ukrán háború finom belekeverése is incentívumként működött.

A követési tendencia nagyjából ugyanaz volt mint tavaly: inkább a régi bejegyzéseket olvassák az emberek, mint az újakat, és csak elvétve van pár új csatlakozó.

Viszont - és itt jön az a rész, hogy miért kell "használhatónak" lennie a blognak - az egyik új csatlakozó könyvkiadással foglalkozik. Olyanokéval is, ami az én szakmám érinti. Tőle kaptam olyan visszajelzést, hogy ezekből a bejegyzésekből ki lehetne hozni akár egy könyvet is, esetleg segítenek is megpróbálni.
Nem tudom, hogy lesz-e ebből valami, és mikor, de már önmagában ez a beszélgetés nagyon feldobott, és arra ösztökélt, hogy talán érdemes komolyan venni az írogatást.

Ha a jövőben is követed az írásaimat, annyi változást fogsz tapasztalni, hogy az eddigi művészlelkes riffelgetés helyett valami szakmailag egységesebb, hétköznapokban használható anyag alfa-tesztelőjévé válsz. Vagy ilyesmi.

Jövőbeli fejlesztések?

Talán azt is tekinthetjük fejlesztésnek, hogy több rutint szerzek a tavaly elkezdett szokásokban.

Esetleg azt, hogy kicsit rendet rakok a kommunikációban, mert per pillanat még az én fejemben sincs meg, hogy az itteni írásokon kívül mi a terv: lesz-e valami kifejezetten a Facebookra, Instagramra vagy a Donablyre? Elég random módon csinálom ezeket. Írtam, hogy attól még, hogy ez hobbi, lehet jól csinálni, de ennek azért van egy ár-érték aránya, úgyhogy még törni kell a fejem rajta.

Az érdekesebb kérdés, amit nem is biztos, hogy 2024-ben fogok megválaszolni, hogy ki lehetne próbálni egy új "szerkesztői stratégiát".
Eddig kvázi hozzászólásokat írtam a világ dolgaihoz: történt valami, volt valami ünnep, engem érintett meg valami nem közérdekű dolog, stb. Ez a reaktív blogolás lehetővé tette, hogy mindig arról írjak, amiről kedvem van. Ha már hobbi, ugye.
Viszont ahogy elkezdtem dolgozgatni ezzel a könyv-témával rájöttem, hogy van egy gyengéje is: marha nehéz egy témát rendesen végigkövetni. Konkrétan alig van olyan szakmai kérdés, amit az én blogommal lehetne megválaszolni úgy, hogy az elmúlt 11 évből kiválasztunk 1-1 bejegyzést.
Esetleg segítene, ha mondjuk egy-egy időszakra kitalálnék egy fő témát, és azt kidolgozom több bejegyzésen keresztül. Kicsit visszavenne a hobbi-jellegből, de azért nem csak magamnak írok: lehet, hogy mindenki másnak hasznosabb volna. 
Meglátom még, mit kezdek ezzel.

Összefoglalás

Asszem az előző lezárós bejegyzésekben azt a szakaszt is lezártam, hogy a személyes/szakmai kettősből a "személyeset" domborítom ki. 2023-ban egy kicsit többet raktam a "szakmai" serpenyőbe. Úgy vélem, ebben még van is pár kilométer.

Ennek a változásnak az egyik eszköze a narratív pozíció váltása: most nem annyira a változás sztoriját akartam elmesélni, csak a tényét és célját dokumentálni ezzel a "release note" formával. Egy IT-s  haverommal közösen fejlesztünk egy rendszert, ő próbál megtanítani erre a gondolkodásmódra - ne anekdotákat adjak az embereknek, hanem szolgáltatásokat, amik kiszámíthatók, és megkönnyítik az életet.
Majd még kiderül, belém tudja-e sulykolni :D


Szeretnél még kapcsolódó cikkeket olvasni?
  • Az elején megénekelt tavalyi évzáról nagybejegyzések itt olvashatók:
  • A menő Instragram-oldal még egyszer, ide kattintva
  • Feljebb utaltam a Riff című bejegyzésre, amiben a blogolást úgy írtam le, mint ötletelgetést a szakdolgozatíráshoz és konzultációs munkához. A keretet az az analógia adta, ahogy a Metallica riffekkel kísérletezgetve rakja össze a számait.
  • Utaltam rá, hogy volt pár trollkodásom az "instagram-pszichológia" irányába, a 2021-es évadot lezáró bejegyzésben (Beoltás) meséltem erről, meg az azóta se rendbe rakott közösségi média stratégiámról...
  • Az évadból hivatkozott két bejegyzés a Büntető Szülői és az önfejlesztés kapcsolatát tárgyaló Záróalakulat, valamint a pedagógusi karrierdöntést új megvilágításba helyező Bushido voltak. 
  • Ha a bejegyzésből konkrétan ez a "release note" formátum tetszett a legjobban, akkor elérheted az erről szóló cikket ide kattintva.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése