Verziószám
Ezt a kérdést még az elején érdemes előhozni. Sok programnál lehet olyat látni, mint mondjuk v7.2.5. Ez példabeli szám azt jelenti, hogy ez a program hetedik olyan kiadása, amiben nagyobb változtatás történt (major verzió), azon belül ebben volt két módosítás (minor verzió) és öt patchelés, amely során kisebb hibákat javítottak ki (patch number). Legalábbis ezt értettem meg az olvasottak alapján.
Ebből ugye lejön, hogy a programok nem olyanok, mint mondjuk a festmények, amiket egyszer befejezünk, és nem nyúlunk hozzájuk többet. Nem (csak) azért, mert kapkodni kell a határidők miatt, és egy csomó hiba benn marad, hanem azért is, mert lehetőség van új funkciók hozzáadásához, sőt, ez még szükséges is, révén elég gyorsan változik a környezet. Ha pedig ezzel nem tartunk lépést, a programunk nem fog kelleni a kutyának se.
Viszont mint sejthetitek, a programfejlesztés szerintem jó metafora lehet saját személyiségünk fejlesztésére. Ott nincs séma a verziószámokra, ám érdekes elmélkedés lehet, ha megpróbáljuk kitalálni, mi hol tartunk az úton e séma szerint, és milyen szempontok szerint kódolnánk magunkat?
Major verzió
- Csecsemőkor: reményÉletünk első szakaszában a kifejlesztendő én-erő a remény. Ahogy az elmélet fogalmaz, itt az ősbizalom és a bizalmatlanság pengéjén egyensúlyoz az ember: ha a kapcsolat jól működik az elsődleges gondozóval, akkor az alapot szolgáltat majd összes többi kapcsolathoz másokkal, meg úgy általában a világgal. (Lásd Köt(őd)és c. bejegyzés)
- Kora gyermekkor: akaratA következő pályán az autonómia vagy szégyen irányába indulhatunk el. Ebben az életszakaszban tanuljuk meg irányítani a testünket (=szobatisztaság), mely feladatban minél sikeresebbek vagyunk, annál jobban hisszük, hogy az életben mennek a dolgok, csak akarni kell.
- Óvodáskor: célelérésEzt az én-erőt még nem igazán láttam így leírva, de a lényeget összefoglalja. Itt a sikeres krízismegoldás a kezdeményezőkészséghez vezet, a sikertelen a bűntudathoz. Ez egy elég fontos történet: az remek, hogy tudjuk irányítani a testünket, de azért az az igazi, ha helyzeteket is tudjuk. Ehhez a környezetnek is lesz egy-két szava: ha partnerek mondjuk egy közös játék szabályainak kitalálásában, az egész jó perspektíva; ha inkább leteremtenek, akkor azt tanuljuk meg, hogy mindig csak hülye ötleteink vannak. (Some kind of monster c. bejegyzés)
- Iskoláskor: hatékonyságItt az a nagy helyzet, hogy már osztályoznak minket, eredményeket várnak tőlünk. Attól függően, hogy ebben a kihívásban sikeresek vagyunk, a történet elindul a teljesítőképesség vagy a csökkentértékűség, "nem vagyok elég jó" érzés irányába is. Az ezzel kapcsolatos szorongások hárításáról szól a Merjünk kicsik lenni c. bejegyzés.
- Serdülőkor: hűségHát, ha eldobsz egy virtuális követ ezen a blogon, akkor jó eséllyel egy olyan bejegyzést találsz el vele, ami ennek a korszaknak a kihívásáról, az identitáskrízisről szól. Itt már lassan megvan minden képességed ahhoz, hogy elvont fogalmakban gondolkozz, úgyhogy el is kezded ezek mentén a helyet keresni magadnak a világban, érintve különböző értékrendeket, stílusokat, stb. Ha sikerül kialakítanod egy olyan képet magadról, amivel azonosulni tudsz, és hű tudsz hozzá és azt felépítő eszmékhez maradni, egész jók a kilátásaid az életben.
- Fiatal felnőttkor: szeretet, szerelemDisclaimer: a huszas éveink előtt is lehetünk szerelmesek valakibe. A különbség az, hogy itt már nem csak önmagáról szól a szerelem, hanem arról a kérdésről is, hogy össze tudnánk-e kötni egy másik emberrel az életünket? Ez a korszak az intimitás vs izoláció közötti bolyongásról szól. Az előbbiben az ember állandó parkolót biztosít valakinek az életének ahhoz a szegmenséhez, ami általában nem látható mások számára (Tsalád c. bejegyzés), a másikban ezt a sorompót nem akarja felengedni, de legalább még húsz év múlva is mondhatja magáról, hogy "wild and free". A témához javaslom a Büszkeség és balítélet c. bejegyzést.
- Felnőttkor: gondolkodásItt az alkotóképesség és a stagnálás között pörgünk, annak a kérdésnek a mentén, hogy mit hagyunk magunk után? Ezt a részt nem foglalnám össze, inkább átmásolom ide Révész György cikkéből a megfelelő passzust:"Az alkotóképesség fő formái az új generáció megalapítása és felnevelése. Megtanítani őket mindarra, amit fontosnak tartunk, átadni azt a tudást, ami feltétele kultúrák túlélésének, szokások és (akár családi) legendák fennmaradásának, amiről életünk "szól". Az alkotóképesség tágabb értelemben gondoskodás mindannak a technikai és szellemi értéknek az átörökítéséről, amelyek a felnövekvő generáció számára a létrehozható jövőbe vetett hit alapjai, miközben megélhetjük azt az identitás-élményt, hogy szükség van ránk, szerepünk, jelentésünk van a világban. A fejlődési krízis megoldatlansága a stagnálás "én szikkasztó" élménye, üresség, céltalanság érzése, én központú viszonyulás egy tulajdonképpen "idegen" világhoz."
- Időskor: bölcsességEgy ponton mindenkinek eljön az a felismerés, hogy már nem igazán fog új csúcsokat meghódítani, és most az lenne a feladata, hogy rendet rakjon az életében, és átadja azokat tanulságokat, amelyeket sikerült levonnia az évekből. A bölcsesség-kutatások hangsúlyozzák ennek az integrációs folyamatnak a szerepét: az igaz, hogy a társadalom úgy vélekedik, hogy kell egy bizonyos életkor a bölcsességhez, de ez az életkor magában még nem elég ahhoz, hogy valaki bölcs legyen. Az integritás ugyanis csak a pozitív kimenete ennek a korszaknak - az időskori évek telhetnek kétségbeeséssel is, amikor nagyon izzadtságszagúan próbálsz még releváns lenni. Ilyeneket fejtegettem a Behódolás c. bejegyzésben.
Igazából ez utóbbi az indok rá, hogy ezt az elméletet javasolnám major verziónak: állítólag ennél a verziószámnál nem mindig jön össze a visszafelé kompatibilitás. Azt gondolnánk, hogy ha visszamehetnénk az időben, akkor jól kijönnénk az akkori énünkkel, de valószínűleg mi is úgy járnánk, mint Karinthy a novellájában, és a kompatibilitási problémák miatt nem értenénk egymást.
Minor verzió
Úgy értelmeztem a tanultakat, hogy a minor verzió azt jelenti, hogy kaptunk néhány új funkciót, de alapjában véve nem változott meg a program. Mi lehet ez a személyiségfejlődés során? Egyáltalán, el lehet dönteni, hogy melyik az a változás, ami nem olyan nagy mértékű, hogy kvázi újjászületésnek tekintsük, de nem olyan apró sem, hogy csak egy sima új szokást lássunk benne?
Hogy őszinte legyek, nincs erre igazán jó válaszom, de egy asszociációm van. Pár éve a legénybúcsú-szezon lezárásakor írtam az Elmúlt a legénykor c. bejegyzést, amiben többek között arra a kérdésre kerestem a választ, hogyan váltak a szemem előtt házas emberré a haverjaim? Vajon hogyan, milyen ütemben zajlott le az a folyamat, aminek mentén átalakult a választott életstílusuk?
Akkor a Hudson-féle életátmenetet hoztam elméleti megközelítésnek. Eszerint az ember, ha nem találja már helyét az életében, két körön indulhat el. Egy kisebben, ami igazából a helyzete megváltoztatása, és egy nagyobbon, amely során önmaga változik meg. Számomra kérdéses egyébként, hogy ez utóbbi pontosan miben különbözik az aktuális pszichoszociális krízis megoldásától.
A másik elmélet Super nevéhez fűződik, róla már sokszor meséltem.
Ebben a változásban maradva, a házasságkötést úgy értelmeztem, hogy ez egy sikeresen megoldott intimitás-krízis gyakorlati implementációja. Előbb valahogy megvívod ezt a csatát, aztán majd látunk belőle valami eredményt is, mondjuk egy esküvői meghívó formájában.
Patch
A hibajavítás lényegében bármi lehet: elhagyunk egy káros szokást, vagy kialakítunk egy újat, elmegyünk valami tanfolyamra, új munkahelyre megyünk, stb. Ez lenne a Hudson-féle megközelítésben a kisebb kör, amikor az ember az életkörülményein, nem az életén változtat. Nem biztos, hogy ez lebecsülendő dolog: egyrészt nem kell mindig a dráma, másrészt egy túra-hasonlattal élve, nem mindig az a kérdés, hogy mennyire vagyunk edzettek; időnként azon múlik a túra öröme, hogy milyen zoknit vettünk fel. Legalábbis egy gyakorlottabb barátom anno azt mondta, hogy azon ne spóroljak.Az önbecsapás művészete
![]() |
A TA szerződéses modellje, ld. Búcsú a fegyverektől c. bejegyzés |
Ez a kérdés azért kezdett el foglalkoztatni, mert van egy olyan benyomásom, hogy van, aki alibiből jár szakemberhez. Na nem azért, illetve nem csak azért, hogy másoknak azt mutassa, hogy ő igenis dolgozik magán - simán lehet, hogy ő igazából saját magával szeretné ezt elhitetni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése