Ennek a résznek a kulcskérdése a célkitűzés mögötti motiváció, valamint az a szokásrendszer, ami segít vagy akadályoz. Hogy épül fel ez a szokás? Mire jó és mire nem? Hogy lehet megváltoztatni?
Eredetileg egyben írtam meg a szöveget, szóval valószínűleg úgy a legjobban érthető, ha követed a sorrendet, de reményeim szerint külön-külön is tudnak adni valamit.
Odáig jutottunk, hogy döntő jelentősége van a perspektívának, amiből a helyzetekre tekintesz. A kérdés már csak az, hogy alakul ki ez a perspektíva? "Te" választod, vagy az "agyad túlélésre szakosodott része" megelőz? Melyik éned tűzi ki a célokat, és melyik éri el őket?
A befejező rész ezt a kérdést viszi tovább. Milyen az adaptív célkitűzés és szokás? Mitől lesz adaptív: attól, hogy egyensúlyban van mélyebb pszichés szükségletekkel, és nem borulunk ki? Vagy attól, hogy meghaladjuk magunkat?
Mik azok a lépések, amelyekkel tudatos szintre lehet hozni ezeket a kérdéseket?
Target locked
"So dance, fucker, dance, I never had a chanceIt was really only youWith a thousand lies and a good disguiseHit 'em right between the eyes"
The Offspring. You're gonna go far, Kid
Hatásod van a külső és belső világra is, ám mindkét hatás korlátozott. Egyes folyamatok olyanok, mint a pisztolygolyó: mielőtt elindítod, célozhatsz, ám mikor elhagyja a torkolatot, késő már mindent újból átgondolni.Úgyhogy bölcsen teszed, ha megtanulsz jól célozni, és nagy tudatossággal húzod meg a ravaszt.
Ezt hívják a hétköznapokban célkitűzésnek.
Természetesen akkor könnyebb higgadtnak maradni a célok tekintetében, ha azok kellően ki vannak dolgozva. Az források alapján ezek a jól felépített célkitűzés lépései:
- Önismeret: mire vagy képes? Mi a fontos neked? Mik az erősségeid, gyengéid?
- Információ: mik a körülmények, lehetőségek? Kik érintettek még?
- Célkitűzés: a cél konkrét megfogalmazása, prioritások meghatározása
- Akcióterv: mit, mikor teszel meg? Hogyan méred az eredményeket?
- Megvalósítás: cselekvés, fenntartás értékelés
Azért is csodálatos dolog ezt ilyen szisztematikusan csinálni, mert így jól lehet Felnőttből dolgozni, és olyan célt kitűzni, ami vonzó is, meg is valósítható, és valódi fejlődést jelent.
- Addig amíg: valamit nem kaphatok meg, amíg valamilyen kellemetlen dolgot nem csináltam meg. Például szeretnék fémmel szabadvívni, de nem engedem meg magamnak, amíg a gyakorlóeszközzel nem vagyok tökéletes.
- Azután: igyekszem kiélvezni a dolgokat, de tudom, hogy előbb-utóbb végük szakad, és azután rossz lesz nekem. Például huszonévesen nagyon örülök, hogy a puszta erőnlétemmel megnyerem a párbajokat, közben tudom, hogy később már az én testem se lesz ennyire ruganyos, és akkor jól jönnének azok a technikák, amiket most tanulhatnék meg.
- Mindig: valamilyen ismétlő mintázatban ragadok. Például sikereses versenyző vagyok, ezért álandóan csak a versenyzéssel foglalkozom, a versenyen kívüli készségekkel nem, pedig szenvedek attól, hogy stagnálok.
- Soha: soha nem kaphatom meg azt, amire igazán vágyom. Mert több dologra is vágyom egyszerre. Szeretnék úgy vívni, mint a könyvek ábrázolják, és szeretnék versenyeket is nyerni. Ám ez a két cél eltérő készségek gyakorlását jelenti, és mivel nem tudok a prioritásokról dönteni, végül egyik sem valósul meg.
- Nyitott végű: igazából már elértem, amit szeretnék, és most nem tudom, hogyan tovább. Például elérem a legmagasabb fokozatot. Mit csinálok utána az edzésen?
Az én üzenetem annyit módosít csak az övén, hogy az embernek mindkét réteg jelenlétével számolnia kell, ha sikeres akar lenni a céljai elérésében, és - valamilyen értelemben - győztesen akarja elhagyni a ringet.
A drill határozza meg a tudatot
"Mindenkinek van egy terve, amíg jól szájon nem vágják."
Az eddigiek alapján sok dolgot lehet kontroll körön belülre vonni, csak idejében és tudatosan kell megkezdeni a felkészülést.
Amikor az utolsó előadás témájaként a szokások kialakítását választottam, nem terveztem rácáfolni erre az állításra, ám hasznosnak tartottam kiegészíteni néhány további szemponttal.
Ezek a szempontok leginkább a tudatosság korlátaira vonatkoznak.
Ahogy a fent idézet boxoló filozófus, Mike Tyson is rámutatott, a vészreakcióinknak köszönhetően ez még fokozódhat is. Ez evolúciósan igazából előnyös: a tudatosság lassú, valami olyasmira van szükség, ami "magától működik". Mozgástanulásnál lehet is érezni, hogy mikor lépünk ki a kognitív szakaszból, és kezdünk az automatikus szakasz irányába fejlődni: a mozgás gyorsabb, kevesebb odafigyelést igényel. A sportban is sokat használt drillezés fogalma (monoton, ismétléssel automatizálni egy mozdulatot) az amerikai polgárháborúból ered, ha jól tudom. Azóta is drilleztetik a katonákat, hogy stressz helyzetben úgymond az izommemória csinálja a dolgát, és az a tudat, ami még tiszta tud maradni, képes legyen összetettebb dolgokkal foglalkozni, mint például a taktikai helyzet.
A lassúság mellett ugyanis a másik gond, hogy a tudatossághoz köthető kapacitás kimeríthető. A munkamemóriája a többségnek 7+-2 egységből áll, a figyelmi fókusznak van határa, a fenntarthatóságnak szintúgy. Az önszabályzás sem olyan költői kifejezés függvénye, mint az akaraterő, hanem olyan anyagié, mint a "homloklebeny".
A példájuk egyúttal életvezetési példa is: az ő életükben is rengeteg más területtel súrlódik a vívás, és nekik sincs kapacitásuk állandóan tudatos döntést hozni, hogy most drillezni mennek vagy sörözni? Ez a döntés autopilóta szinten működik már, automatikus jelleggel. Szokássá vált, magyarán.
- Jel: valamilyen külső tényező, ami kilátásba helyezi a jutalmat.
- Sóvárgás: az érzés, amit akkor tapasztalunk, hogy itt valamilyen jutalmat be lehetne szerezni. Többnyire dopamin formájában.
- Reakció: az a viselkedéses válasz, ami a jutalom beszerzésére irányul.
- Jutalom: az a tényező, ami csillapítja a sóvárgást.
Ez az egyszerű szekvencia az agyunk nem épp legfejlettebb részéhez kötődik. Olyan, mint az állatok a viselkedésterápiás kísérletekben: keresi a jutalmat és kerüli a büntetést, lehetőleg azonnali visszacsatolásos jelleggel. Kondícionálással tanítható.
Nem egy elvont lélek, de kapunk cserébe valamit ezért a leereszkedésért: gyors, automatikus válaszokat, amelyek sokkal kevésbé terhelik meg a tudatot.
Amikor autopilóta üzemmódban vagyunk, jó eséllyel az agyunknak ez a része "hoz döntéseket", legyen szó akár a jobbkéz szabály megadásáról, egy Pocket Cofee elfogyasztásáról, még egy reels videóról, vagy arról, hogy lemegyünk-e drillezni.
Hadd hozzak egy példát a ringből!
Látom, hogy az ellenfél nem védi az egyik nyílást (=Jel). Rájövök, hogy megnyerhetem a párbajt, ha én oda beütök. És én szeretek párbajt nyerni, mondhatnánk ez jutalom lenne (=Sóvárgás). Úgyhogy beütök a szabadon hagyott nyílásba (=Reakció). Ha a kardom koppan, örülök, mert akkor találtam, és nyertem (=Jutalom). Hacsak...
Úgyhogy ha dönteni nem is fog, de kivitelezni biztosan.
Amit tehetünk, hogy tanítjuk őt, mint a patkányokat a labirintusban.
Lehet kondícionálni, hogy milyen jel indítsa el a szokást.
Meg lehet tanulni tűrni a sóvárgást, késleltetni a jutalom megszerzését, mint ahogy pillecukor-kísérletben is volt.
Szintén lehet a legjobbnak tartott reakciót drillezni.
Lehet azzal dolgozni, hogy mit tekintünk jutalomnak. Leginkább a célkitűzésekből levezetve.
Itt a jutalomnál ér össze a bejegyzés-sorozat eleje és vége: nem csak annak lehet örülni, hogy eltalálod a célt, hanem hogy pozitívan narrálod az adott eseményeket.
Ezért fontos a drillezésen és az erősítésen kívül a narratív pozícióddal és a sémamódjaiddal, a jéghegy víztükör alatti részeitvel is foglalkozni.
Ezekben a rétegeidben dől el, hogy hosszú távon mivé formálnak téged azok a dolgok, amik most a ringben történnek.
Tovább már nem nagyon van
Annyi tartozik még ehhez a témához, hogy a vívók kaptak egy kis munkalapot is az előadás mellé. Ezt ide nem tudom mellékelni, de ha érdekel a házi feladat, akkor a következő kérdéseken érdemes elgondolkodnod:
Írd össze néhány célkitűzésedet!
- Rendszerezd őket! Milyen sorrendben vannak? Van-e közöttük függőségi viszony, hierarchia? Egy szálon futnak, vagy több párhuzamos folyamatról van szó?
- Osztályozd őket az alábbi két szempont szerint!
- Mennyire fontos neked a célod 1..7 skálán?
- Mennyit haladtál vele, mennyire van közel a megvalósítás? (1..7)
- Azt tekintjük valós célnak, amivel még nem haladtál sokat (1..4), viszont fontos neked (5..7). Válassz ki egy ilyen célt, és elemezd a GROW-modell szerint! (fun fact: kiderült, hogy az egyik sráctól származik a gyakorlat, aki ott ült a közönségben)
- Goal: mit szeretnél elérni?
- Mik az értékeid?
- Mik az érzéseid, szükségleteid?
- Reality: mi a helyzet jelenleg?
- Mik az erősségeid és gyengéid?
- Hol és kikkel vagy?
- Mi az, ami nem rajtad múlik?
- Options: mi lenne a legjobb cselekvés?
- Will: mit fogsz megtenni, mi mellett tudsz elköteleződni?
Válassz ki egy szokást, aminek szerepe van ennek a célnak az elérésében!
- Milyen jel indítja el?
- Milyen motivációid vannak benne? Megszerezni vagy elkerülni szeretnél valamit?
- Mi a reakció, mit teszel?
- Mi a jutalom, ami motiválja a viselkedést?

- Ennek a cikknek van egy első része, ami a narratív pozíció fontosságáról szól, és egy második, ami ennek a pozíciónak kialakulásól elmélkedik: mennyire vagyunk szabadok benne?
- Útinapló vol.5: a megküzdő módokról illetve azok transzgenerációs hátteréről a legalaposabb írásom az idei erdélyi utazás által ihletett mű, ahol a várakat használtam analógiaként.
- A célkitűzéshez kapcsolódnat további bejegyzések:
- No more lies: itt a célkitűzés funkciójáról van szó. Mennyire autentikus a célod, mennyire szól valami másról, amit el akarsz fedni? Van benne egy kis corporate-bullshit fricska, halogatás, a végén pedig egy konzultációból átvett példa.
- Elmúlt a legénykor: az életátmenetekről írtam benne, illetve felmerültek a sorskönyvi folyamatok is.
- A kocka el van vetve: a célok kidolgozása, az elköteleződés és végrahajtás elakadásairól írtam ebben a bejegyzésben. Másik elmélet, de a döntés lépései lényegében ugyanazok, mint amit a mostani írásba hoztam be.
- Tudatosság és figyelem szempontjából az alábbi két cikk tartalmaz releváns fejezeteket:
- Útinapló vol.2: itt a harmadik fejezetben kicsit jobban ki van fejtve ez a mindfulness-téma, amit most megemlítettem, illetve itt a gyakorlati alkalmazásra is van példa. Szintén van haszna narratív szempontból.
- Útinapló vol.3: a második fejezet a figyelmi terhelhetőségről, kapacitásról szól, és hogy miért jó egy kicsit szabadságra küldeni az agyunkat. De a narratív pozíció kiválasztásához is jó minta lehet.
- És ha már tisztában vagy a tudatod működésével, akkor néhány stratégiai kérdés:
- Pengeélen: itt időbeosztási stratégiákról van szó. Szintén edzőtábor által ihletett cikk, de a fő elméleti horgony az Eisenhower-mátrix.
- Rules of engagement: itt a pszichológiai intervenció tervezettsége a fő szál, viszont jól átültethető bármilyen célra. Főleg a célzott lövés és a spray&pray taktika közötti különbséget ajánlom!
- True colors: ez már igazából a taktika szintje. Ebben a bejegyzésben a diétámmal kapcsolatos apróbb döntések menetét osztottam be. Bizony: a sóvárgást át lehet emelni magasabb szintre, például az önbecsülésére.
- Free speech for the dumb: ebben a cikkben Dunning-Kruger effektus sajátos értelmezésén boncolgattam, hogy jó dolog az alapos felkészülés, de egyes helyzetekben nem az nyer, aki sokat gyakorolt a ring előtt, hanem aki előbb ragadja magához a kezdeményezést.
- Kevésbé hatékony szokások rovatunkból:
- Hogyan kondicionál egy rendszer? Hogy alakít ki szokásokat és formál jellemet anélkül, hogy célja lenne? Megtudhatjuk a Teljesítménymutató c. bejegyzésből!
- A Buhera mátrix bejegyzés kicsit visszaevez az énállapotok és célkitűzések vizére, de alapvetően arról a rossz szokással írtam, amikor az ember próbálja visszalopni a szabadidejét - az alvásidejétől.





Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése