Ennek a résznek az a kulcskérdése, hogyan alakítsd a kapcsolatod az adott helyzettel ahhoz, hogy nyertesen kerülhess ki belőle?
Ha esetleg már az elején szeretnéd mindhárom harmadot megnyitni, ide kattintva találod a második, még egy kissé elvontabb (szabadság és sémák), és a harmadik, már konkrétabb témákkal (célkitűzés és viselkedésoptimalizálás) foglalkozó részt.
Eredetileg egyben írtam meg a szöveget, szóval valószínűleg úgy a legjobban érthető, ha követed a sorrendet, de reményeim szerint külön-külön is tudnak adni valamit.
Következzen a bevezető rész, ami arról szól, mennyire vagyunk kiszolgáltatva a körülményeknek, mennyire objektívek azok valójában, és van-e a szubjektumnak olyan ereje, ami segít kontrollt nyerni a nehéz helyzetekben is?
A lét határozza meg a tudatot?
A bölcsesség abban kérdésben rejlik, hogy honnan tudom, hogy mi van valójában a kontroll körön belül? Mennyire objektív, mennyire szubjektív ez a kérdés?
A sörözés közbeni filozofálás eljutott odáig, hogy Marxtól idéztünk, ki így szólt: "a lét határozza meg a tudatot".
Ezt a gondolatot törekedtem konkretizálni a lét egy apró epizódjára, a vívókörre - ez ugye a "ring" (amit mifelénk amúgy sosem hívnak ringnek, pást van és sorompó, de azok kevésbé rímeltek).
Amúgy ha nem akarsz ilyen harcias dolgokat végigpörgetni a fejedben, nyugodtan cseréld le a vívást egy meetingre a képzeletedben; ugyanúgy működni fog a levezetés.
Elveszett jelentés
Egy fickó megtudja, hogy a barátja pszichológushoz jár.- Mi a problémád?- Sajnos mindig bevizelek, ha buszra szállok.- Hú, az nehéz helyzet! Sok sikert a gyógyuláshoz.Két hónap múlva találkoznak. A barát már jó kedvében van.- De jó látni, hogy mosolyogsz! Ezek szerint már nem vizelsz be a buszon?- Ja, dehogynem! Viszont már büszke vagyok rá.
A levezetés első üzenete tehát az, hogy kölcsönhatás van az egyén és a kontextus között, mégpedig az egyenes arányosságnál lényegesen bonyolultabb féle.
A következő kérdés, hogy ebben a kölcsönhatásban hogyan lehetne megszerezni azt a kontrollt, amit a ringben is keresünk?
Így alakul hát az attitűd, ahogy ringbe szállsz.
Illetve ez még csak a tudatos oldala, ami átfut a fejedben lévő belső párbeszédben. Amit követni lehet, amire rá tudsz kérdezni, cáfolni, reflektálni.
A párbaj-helyzet (vagy a reggeli meeting) maga is egy mikro-narratíva, egy apró történet, amelynek elemzésével az ember hozzájuthat némi önismerethez. Sőt, ha némi tudatossággal észreveszi, mikor kezdi el írni a sztorit, akkor olyan irányba is terelheti, amit kedvezőnek tart.
Igazából amikor narratívákról írok, akkor konkrétan Savickas munkájára gondolok. Ő azt írta, hogy a saját történetedben három módon vagy benne:
- A főszereplő, aki valamilyen tulajdonságokkal, erősségekkel és gyengeségekkel jellemezhető.
- Az ágens, aki célkitűzésekkel, döntésekkel, motivációval és akciókkal alakítja a történet cselekményét
- A narrátor, aki szerkesztője és előadója a történetnek. Súlyozza az információkat, jelentést ad nekik, ő határozza meg, miről szól a sztori.
Akármilyen ringbe lépsz be, a narratív pozíciódnak fontos szerepe lesz abban, hogy méltósággal lépj ki belőle.
Tovább is van!
Egyrészt ennek a gondolatmenetnek van folytatása: mennyi autonómia jut neked ennek a narratív pozíciónak a megteremtésében? Ha érdekel, kattints ide a következő részért!
Másrészt a vívók kaptak egy kis munkalapot is az előadás mellé. Ezt ide nem tudom mellékelni, de ha érdekel a házi feladat, akkor a következő kérdéseken érdemes elgondolkodnod:
- Mik azok a körülmények, amelyekhez alkalmazkodnod kell jelenleg?
- Melyik az, ami a kontroll-kör határán billeg: amit befolyásolsz is meg nem is?
- Írj három narratív pozíciót, amiből el lehet mesélni ezt a helyzetet!
- Válaszd ki ezek közül, amit a leghasznosabbnak érzel! Ebből a nézőpontból nézve...
- ...milyennek látod magad ebben a történetben? Milyen tulajdonságaid, konfliktusaid, erősségeid és gyengéid jelennek meg?
- ...hogyan formálod ezt a történetet? Mire van szükséged, mi a célod, mit teszel és nem teszel meg?

- Ennek a cikknek van egy második része, ami arról szól, hogy mennyi autonómia jut neked a narratív pozíció megteremtésében, és egy harmadik, ami próbálja aprópénzre váltani ezeket a gondolatokat, és a narratíva célkitűzés és szokások kialakítása terén érezhető szerepét helyezi a középpontba.
- További gondolatok a narratíva fontosságáról:
- A szlovákiai nyaralásom során a helyi múzeumban gondolkodtam el a narratívagyártás hátteréről, a mögötte meghúzódó egyéni és közösségi szükségletekről. Az elméleti háttér ugyanaz volt, mint itt, a fókusz viszont más, ha érdekel, olvasd el az akkori Útinaplóban.
- Pozitív és negatív példák a narratíva funkciójára: Az Élet nevű game címet kapott bejegyzést úgy lehetne összefoglalni, hogy a narratív pozíció hogyan győzi le a reménytelenséget, vagy hogyan segít észrevenni, hogy a zárt narratíva zárt életstratégiákhoz is vezet. A Kedvencek temetője pedig egy kiábrándultabb bejegyzés, kb. olyan, amit a politikai kampányok idején idéz fel könnyen az ember: hogyan gyártunk romlott dolgokból értékesnek látszó dolgokat a narratíva megváltoztatásával?
- Ha már vívás, a narratívával való védekezés, és az ennek felismerése általi fejlődés olvasható egy edzőtábori élményem nyomán született Krédó című cikkben.
- A narratívateremtés személyes szempontból is fontos téma, nem csak a tudomány miatt. Gyakran írok összegző cikkeket, narratíva szempontjából a legfontosabbak 2023 elején készültek, ahol a blogom első tíz évét igyekeztem valamilyen történetbe foglalni, személyes és szakmai szempontból. Ebből az első rész a 2022-es random ötletek mögött mintát kereső A lamantin éve c. írás, a másik kettő pedig a szerkesztői és olvasói mintákat feldolgozó monstre-bejegyzések. Igazából nagyon sokat írtam még ide olyan esetekről, ahol a narratív pozíció megváltoztatása volt a megoldás, de talán elég lesz ennyi.
- A jelentésadás mellett a projekcióról is volt most szó. Van is egy ilyen című írásom régről, ami annyival egészíti ki a most leírtakat, hogy a kivetítést konkrétan hárításként is "alkalmazzuk".
- Végezetül, Lét vs Tudat:
- A Kollaboráns című bejegyzésben szó van a kritikai pszichológiáról. Ez az irányzat felveti a kérdést, hogy talán a burzsoáziával való összejátszás az, hogy csak a tudatra fókuszál a pszichológia, míg azokkal a politikai folyamatokra meg nem, amelyek a tudatot meghatározó létet alakítják. Annyi kritikám volta a kritikai pszichológia felé, hogy a kapitalizmus veszteseivel való összejátszás nem biztos, hogy erkölcsileg magasabb polcra való. Talán mégiscsak van nekik is valami szerepük abban a kudarcban.
- Útinapló vol.2: ez meg a ciprusi nyaralásról van. Akkor olvastam a "Sanyikám, én nem politizálok" könyvet, aminek egyes fejezeteiből ennek a cikknek a közepén is megjelennek gondolatok. A narratív pozíció fontossága is megjelenik a "ki mit lát egy vármúzeumban" dühöngésben és a ciprusi közlekedés viszontagságain való felemelkedésben.
- Még egy útinapló, a negyedik. A mi szempontunkból ez most azért érdekes, mert illusztrálja, hogy a tudat nagyon is meghatározza a létet: aktív formálói vagyunk a csoportos helyzeteknek, folyamatoknak, amire nem is baj, ha tudatosan rá tudjuk vetni vigyázó szemeinket.




Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése