Ez a bejegyzés elsősorban a sémamódokról szól. Másodsorban azokról a wtf-helyzetekről, amiket - értelmezésem szerint legalábbis - időnként okoznak. A példák némiképp karikírozottak, de azt hiszem, mindenki mögött van már egy-két olyan csalódás, ami után azon töprengett, hogy ismerte-e egyáltalán valaha a másikat...
Egyszer egy vízimentő azzal az analógiával foglalta össze egy konfliktusát, hogy "ha ki akarsz menteni egy fuldoklót, készülj fel, hogy mindent meg fog tenni, hogy mindketten odavesszetek". A tapasztalatok szerint ugyanis ha valaki a halál torkában érzi magát, akkor nemhogy teljesen irracionális módon próbál magán segíteni, de kifejezetten önmaga és a segítségére siető ellen fog dolgozni. Veszélyes lesz mindenkire. A vízimentők felkészítésébe beletartozott az is, hogy ezt a veszélyt meg kellett tanulniuk kezelni.
Nagyon jó metaforának találtam ezt, de csak később, saját tapasztalatok alapján jöttem rá, hogy mennyire fején találja a szöget.A sémamód ahogy eddig láttam
"I feel your presence amongst usYou cannot hide in the darkness(...)I know your soul is not taintedEven though you've been told so(...)I can feel the thunder that's breaking in your heartI can see through the scars inside you"
Még régebben, szintén saját-élmény és elméleti képzés kapcsán hoztam be a séma-módok fogalmát (Solo c. bejegyzés). Hogy ne kelljen újraolvasni a cikket - a fogalom azokra a jól azonosítható viselkedési, értelmezési, gondolkodásmódbeli mintázatokra utal, amelyekben működni látjuk a világról, magunkról kialakult sémáinkat.
Példaként: azt gondolom, hogy a kapcsolatok megbízhatatlanok; egyedül jöttem a világra és egyedül megyek; úgysincs ott soha senki, ha támasz kellene; sőt, tulajdonképpen soha nem tartoztam sehova. Ebben van Érzelmi depriváció séma, Elhagyatottság-instabilitás séma, Bizalmatlanság-abúzus séma, Társas izoláció és és Elutasítottság is - gyakorlatilag a teljes első sématartomány (kötődési igények; valami utalást tettem már a szükségletek és a sématartományok kapcsolatára a Some kind of monsterben). Remek, tehát ilyennek gondolom a helyzetem.
De miből fog ez látszani?
Erre a kérdésre nem egyszerű válaszolni, mert ez attól függ, hogy milyen temperamentumom: stressz hatására inkább kompenzálok, elkerülök vagy lefagyok? Erre alapozva különböző sémamódokkal reagálok majd az érzelmi triggerekre, amelyek átjutnak a tudatosságom, és aktiválják agyam túlélésre szakosodott részét.
És csakúgy mint a fuldoklónál, éppen a túlélés utáni kapkodás sodor az örvénybe.
A tapasztalatok szerint ezek az ösztönös próbálkozások abban segítenek, hogy elkerüljük a legveszélyesebbnek ítélt helyzeteket, de mivel nem tudunk Felnőttben gondolkodni, dolgozni sem tudunk a gondjainkon, és pont arról maradunk le, amit szeretnénk. Mint egy páncél: megütni éppen nem tud senki, de megsimogatni sem, és a sebeimhez se fér hozzá az, aki segíthetne.
A Han Solóról szóló bejegyzésben leginkább elkerülő típusú sémamódok voltak. Ez azt jelenti, hogy bele se megy fenyegető helyzetekbe, vagy ha mégis, akkor iszkolni kezd. A film rajongóinak kedvéért: a fenyegető helyzet itt az, hogy kötődni kezd valakihez, aki még el is árulhatja (a spin-off végül megkísérelt elmesélni ehhez egy történetet).
Ha a fenti példák(maladaptív sémák az első tartományból) szerint gondolkodom a világról, és ilyen elkerülő sémamódjaim vannak, akkor törekszem majd a "barátság extrákkal" kapcsolatokra (minél többre, mert az ingerlés kitölti az űrt), és amikor az első lány azt mondja, hogy "szeretlek" (trigger! A kötődés fájhat is!), már veszem is a repülőjegyet két kontinenssel távolabbi célállomásra - azaz a pánikszerű túlélő reakció kissé túlzásba terel. Amikor elhívnak a kollégák sörözni (trigger!), lebiggyesztem az ajkam, és azt mondom, hogy "nem keverem a barátkozást a munkahelyi kapcsolatokkal" (ahogy legalábbis a sémamódban gondolom). Ez mondjuk éppenséggel igaz, mert nem igazán vannak barátaim. Ha anyám megkérdezi, hogy mi ennek az oka (trigger!), a válaszom természetesen az, hogy "engem senki sem ért meg, de nem is baj, eszemben sincs haverkodni azokkal, akik nem tudják érdekelni a postmodern vegetarian grind core zenéket". Ezt természetesen olyan hangsúllyal mondom, amiből jól kihallatszik, mennyire megvetem azokat, akiknek egy önálló gondolata sincs, és hajlandóak akár inget is felvenni, hogy beilleszkedjenek a társadalomba.
Pedig titkon én is ezt szeretném: kötődni egy csoporthoz, másik emberekhez. És az fájna a legjobban, ha szembe kellene néznem azzal, hogy ez nem megy. Úgyhogy maradok a "savanyú a szőlő" megoldásnál.
A sémamódok ahogy most látom
"A tébolyult dühöd és a hataloméhséged, az áll közétek. Térj magadhoz! Hagytad, hogy a Sötét Nagyúr megfertőzze az elméd, és azzá váltál, aminek az elpusztítására esküdtél fel!"
Star Wars III. - Obi-wan Anakinnak
Az előző levezetéssel, illetve ehhez hasonló példákkal szoktam magyarázni, hogy mit tanultam a sémamódokról. A szemfüles olvasók azonban már bizonyára rájöttek egy csúsztatásra: én egy karaktert mutattam be. Egy olyan egyént, akinek sémamódjai gyakorlatilag az identitása, perszónája részévé váltak, és azt mondanánk, hogy "ő ilyen".
Amikor a fuldoklós hasonlat eszembe jutott, arra gondoltam, hogy a sémamód aligha csak olyan helyzetekben figyelhető meg, amikor az a reakciónk, hogy "megszoktuk, ő ilyen". Alighanem olyan helyzetekben is sémamódot látunk, amikor először az a kérdés hagyja el ajkunkat, hogy "ez most mégis mi a franc volt?!" Ezeknél a helyzeteknél alighanem csak enyhe, szofisztikált sémamódokat ismertünk az illetőnél, illetve gyakran láttuk egészséges működés közben, ami itt is a Felnőtt és a Gyermeki egy-egy változata. Ha esetleg tanúi voltunk már valamilyen kiakadásának, akkor azt indokoltnak tartottuk a helyzet miatt. Így olyan kép élt a fejünkben, hogy ezek a sémamódok igazából nem az ő részei.
Hogy itt is behozzak egy kötelező Star Wars-hasonlatot: Anakinról páran tudták, hogy időnként ki tud akadni, és akkor kicsit bedurvul. De hogy ámokfutó lesz belőle, ha elveszít valakit, akit szeret, még számára is meglepő volt. Ha valaki olvasta a könyvet, amelyben megjelenik azoknak a narratívája, akik szerették őt, akkor egy kivételesen hiteles folyamatot ismerhettek meg arról, hogy milyen az, amikor nem áll össze a kirakós, és egyszerűbb inkább halottnak nyilvánítani valakit.
Némi karikatúrával, de ilyen wtf-helyzetekben sejthetünk sémamódot:
- Haverod már eltört pár kontrollert Dark soulsozás közben. De arra nem számítottál, hogy felpofozza a barátnőjét, amikor ő elsózza a levest. Arra meg végképp nem számítottál, hogy még hülyét is csinál magából, és azzal próbálja visszaállítani a becsületét, hogy azt meséli mindenkinek, hogy a nő átesett egy vak komondoron.
- Az is eléggé meglepő, amikor a kollégád azzal próbálja kiharcolni a fizetésemelését, hogy kijelenti, hogy ő dolgozik itt mindenki helyett. Utána meg van sértődve, hogy "nem vagyunk csapat", mert nem mondhatja ki amit gondol, anélkül, hogy kritikától kellene félnie.
- Nehéz bűntudatot érezni, amikor egy ismerősöd beolvas neked, amiért a te feljelentésed miatt tiltotta le a Facebook. Ő ugyanis a szabad véleménynyilvánításnak tartja, hogy előtte pletykákat terjesztett rólad az üzenőfalán (pl. hogy smucig vagy, amiért előírod neki, hogy a kölcsönadott autódba benzint vagy gázolajat tankoljon).
- Valószínűleg nem fogod visszafogadni a barátnődet, aki a szakítás utáni elkeseredését úgy próbálja feldolgozni, hogy a kisegérré photoshoppolt péniszedet mutogatja a közös ismerőseidnek. Pedig ő pont így akarja elérni, hogy leüljetek beszélni még egyszer...
- A kedves, csinos kolléganődre rá se pillantasz többet, miután feljelent a főnöködnél, hogy szexuálisan zaklatod, "vetkőzteted a szemeddel". Kicsit sajnálod is, hogy előtte te meg csak neki jegyezted meg, hogy sok lesz már 55 Jóbarátok részt megnézni az irodában...
Ami ezekben a sztorikban közös, az a következő: az egyén veszélyt észlel, mert mondjuk nem veszik komolyan, vagy be akarják sározni, elutasítják, stb. Valamikor régen már volt vele ilyen, és az elég mély nyomot hagyott benne. Ezt a be nem gyógyult sebet (séma) triggereli ez a helyzet, és ő olyan meggondolatlanul kaszabolva kezd el harcolni, amitől az emlős-agya azt reméli, hogy elkerülhet még egy ilyen sebet; vagy konkrétan azt a kiszolgáltatottságot és fájdalmat éli újra (sémamód).
Aztán amikor a pszichés funkciói feletti irányítás visszatér valami problémamegoldásra alkalmasabb területre, nem igazán tudja beépíteni az énképébe a történteket. És ilyenkor jön a vak komondoros sztorikkal, ferdítésekkel, átértelmezésekkel, esztelen hisztikkel és támadásokkal. Próbálja megőrizni az énjének a koherens mivoltát.
Saját élmény és mások beszámolói alapján ez a koherencia-kérdés nekünk se megy egyszerűen. Mi nem vagyunk vízimentők, nem tudunk mit kezdeni az ilyen pánikkal. Gyakran hallom - na jó, volt, hogy éreztem is - azt, hogy biztosan félreismertük az illetőt, és akit kedveltünk, igazából sosem létezett, csak a mi fantáziánk szüleménye volt néhány benyomás alapján, amit kivetítettünk a csalódást okozó alanyra.
Nem egy szép módja ez a védekezésnek, de így legalább nem fulladunk bele a vízbe mindketten...
(Amikor ezt a trükköt nem lehet megcsinálni, na, olyankor megyünk fel a netre pszichológust keresni...)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése