Gondolom sejted, hogy bőven volt alkalmam olyan emberrel beszélgetni, aki a fenti kérdésekre igennel válaszolt. Pályaválasztási dilemmák, időgazdálkodási nehézségek, túlórázások, kialvatlanság, halogatás, konfliktusok és több órányi tépelődés mögött bújhat meg olyan motiváció, amiről nem is igazán gondolta volna az ember, hogy létezik.
Mert hát ha belevágunk valamibe, az hogy néz ki az eddig tanultak (=Szerződés-modell szerint)?
Először is kötünk egy szerződést magunkkal. Például "szeretnék többet kihozni a karrieremből"."Szeretnék jobban elmélyedni a szakmámban."
"Szeretnék jobban elmélyedni a hobbimban."
"Szeretnék gyakrabban találkozni a barátaimmal."
"Szeretnék több inspiráló dolgot az életembe."
Sorskönyv
"New blood joins this EarthAnd quickly he's subduedThrough constant pained disgraceThe young boy learns their rules"
Metallica: The Unforgiven
Elsőnek itt van kiegészítve a megszokott ábra:
A bevezetőben azt ígértem, hogy az elismerés utáni sóvárgással kötjük össze azokat a példabeli szerződéseket, vállalásokat amik eddig felmerültek az előző fejezetben.
Vegyük példának azt az embert, akinek a sorskönyvi gátló parancsa az, hogy "Ne tartozz sehová", az ellenparancsa (ahogy jobb szeretem emlegetni, drivere) pedig az, hogy "Tégy erőfeszítést".
Az ábrán látható narancssárga vonalak közül a szaggatott tehát az, hogy "milyen életet élek, hol a helyem a világban, mi a történetem", a egyenes pedig az, hogy milyen szituációkat, "színpadokat" választ ennek az eljátszására.
A zöld vonal a partnerekkel való viszonyt állítja be: mit vár ettől az együttműködéstől, mit kínál fel, milyen határokat szab meg? A szaggatott vonal pedig azt rögzíti, hogy milyen játszmára hívja meg ezeket a partnereket. Ahhoz ugyanis, hogy továbbra sem tartozzon sehová, le kell futnia valamilyen rejtett dinamikának is, amelyben kihasználják, megbántják, stb.
Séma
"They dedicate their livesTo running all of hisHe tries to please them allThis bitter man he isThroughout his life the sameHe's battled constantlyThis fight he cannot winA tired man they see"
Metallica: The Unforgiven
Az előző sorskönyves történet egész elfogadható. Ha hallja az ember, akkor elhiszi, hogy ez tényleg működik, megmagyarázza a túlhajtott életstílust, azonosul az elismerés utáni vággyal, akár magában is felfedezi ezek jeleit.
De azért... Honnan tudni, hogy kinek milyen gátlóparancsa van? A "Tégy erőfeszítést" driver mindenki karakterében megvan, honnan tudni, hogy esetleg átlépte valakinél a határértéket?
A maladaptív séma szintén gyerekkorban alakul ki, szintént az egyén és a környezet interakciói folyamán, amelyek hatását emlékekben, érzelmekben, testi érzetekben tárolja az idegrendszer. Szintén végig kíséri az ember életét, és szintén felüti a fejét egyes döntésekben, viselkedési formákban.
Ha előző példát vesszük elő ebben a rendszerben, akkor nem gátló parancsokról beszélünk, hanem kötődési sérülésekről, de a lényeg ugyanaz. A sérülést kompenzáló driver is értelmezhető sématerápiás keretben. Az igények és érzelmek szabad kifejezése iránti szükségleteknek gátoltsága gyakran azt jelenti, hogy az ember alárendeli ezeket másoknak. Példabeli hősünknek is van igénye arra, hogy csak élvezze az életet és pihenjen, viszont azt tanulta, hogy ezt fel kell áldoznia azért, hogy elnyerje mások szeretetét és megbecsülését.
A Szerződés-modellről ugyan TA-könyvben olvastam, de mint látható, az előbbi ábra itt ugyanúgy értelmehető: van egy általánosabb, séma által meghatározott megállapodásunk magunkkal ("elismerést fogok szerezni"), és van egy manifeszt szint, ami ezzel összhangban adott szituációkra vonatkozik.
Talán annyit még érdemes hozzátenni, hogy az elismerés-hajszolás egy ún. feltételes, vagy másodlagos séma. Ezek nagyjából arra jók, hogy késleltessék a feltétel nélküli sémák aktiválódását.Például ha van egy csökkentértékűség sémája ("sosem leszek elég jó") az embernek, ahhoz nincs semmilyen kiegészítés, csak úgy van. Nem érzi, hogy tud vele bármit is kezdeni, révén sosem lesz elég jó.
De egy másodlagos sémában megvan, hogy megkaphatja az elismerést, amire vágyik, csak el kell érnie bizonyos eredményeket. Ez pedig elméletben lehetséges, tehát elméletben kontrollálható a hiányérzet, ami gyötri.
Ezzel pedig el is foglalja magát, ahelyett, hogy megadná magát a feltétel nélküli sémának.
Úgy látszik a természet is ismeri a kegyes hazugság fogalmát. (Vagy legalábbis a sématerápia.)
Hiedelmek
"What I've feltWhat I've knownNever shined through in what I've shownNever beNever seeWon't see what might have been"
Metallica: The Unforgiven
Ez így mind szép és csodálatos, de sem a sorskönyv, sem pedig a séma nem figyelhető meg önmagában. Bár a könyv szerint a sémát képző emlékek és érzelmek fizikailag is rögzülnek, attól tartok a legtöbb pszichológusi rendelőben nincs MRI.
Ez viszont nagyon szépen és jól felderíthető egy pszichológusi rendelőben is.
A sématerápia lényegében a kognitív terápián alapul, amely szerint mielőtt tudatosodik bennünk egy gondolat, előbb van egy automatikus gondolat formája, ami a hiedelmeken alapul, és ezek alapulnak a sémákon.
Hiedelmek amúgy a sorskönyvhöz is vannak, itt található egy összefoglaló ábra róluk:
Több pszichológiai eszköz is a hiedelmeken keresztül próbál eljutni a mélyebb rétegekig. Például az előbb említett sémakérdőív is ezt csinálja igazából.
Nekem mostanában a kedvenc módszerem egy csapatépítőről származik, az a neve, hogy "5 miért". Amikor egy olyan döntésről beszélünk, ami összefüggésben van/lehet, akkor megkérdem, hogy miért döntött így? Ad egy választ. És az miért van így? Igazából nem is kell ötször feltenni ezt a kérdést, hogy eljussunk olyan tartalmakig, amiket érdemes megdolgozni.
Vegyük elő újra a példabeli karaktert, és egyet a bevezetőben írt szerződések közül!
"Nehéz lesz, de elvállalom ezt a vezetői pozíciót."
Néha egy szivar tényleg csak egy szivar. Vagy legalábbis cigi.
"You labeled meI'll label youSo I dub thee unforgiven"
Metallica: The Unforgiven
Ebből az következik, hogy sajnos egy sémakérdőív vagy Diszfunkcionális Attitűdök Skála nem helyettesíti azt a - remélhetőleg - kifinomultabb explorációs folyamatot, amit egy pszichológus végez.
Ebből az következik, hogy ha az elismerés-hajszolás most szöget ütött a fejedbe, és komolyabban végére akarsz járni a dolognak, bölcsebben teszed, ha megpróbálsz valakivel beszélgetni erről.

- Riff: a jelenleg legutóbbi szakdolgozatomban merültek fel először a sorskönyvi hiedelmek, valahol a cikk közepén vannak. Ott azon elmélkedtem pár soron keresztül, hogy a pszichológussal való együttműködést hogyan befolyásolják ezek.
- Az agresszív kismalac gyereket nevel: ebben a bejegyzésben foglaltam össze, hogy tulajdonképpen hogy is alakul ki a sorskönyv, mik ezek a gátlóparancsok meg ellenparancsok, honnan jönnek, meg ilyenek.
- Kínvallatás előírásokkal: egy ellenparancs, más néven előírás, megint más néven driver kapott eddig önálló spin-offot a blogon, ez pedig a Légy tökéletes. Ez a kissé humorosabbra sikeredett írás általánosságban tartalmazza a driverek definícióját is, illetve van benne egy kis Star Wars meg Wikipedia content is. Ez utóbbit érdemes átgörgetni, csak művészi célokat szolgál.
- You will know my name: ebben az írásban az LMBTQ szakmai és szakmapolitikai aspektusain rágódtam, nekünk most az a része releváns, ahol a közepe felé a Berne-féle trikófeliratokat fejtem ki. Ezek kiválóak játszmák kezdésére, ami ebben a bejegyzésben a szaggatott átlós vonalakban jelenik meg.
- A tout le Monde: ennek a bejegyzésnek eredetileg Witness me lett volna a címe a Mad Max nyomán, és ez kb. a harmadik verziója. Az eredeti elképzelés szerint az ember nem azért próbál mindenhova bekötődni, hogy eljátssza a sorskönyvét, hanem hogy megértesse valakivel. Aztán jött a sématerápiás megközelítés, ám az ötlet ettől még életképes lehet. Ha akarsz még a sorskönyvről, annak jelentéséről olvasni, akkor ajánlom ezt a bejegyzést. És ebben is van metál, csak
egya konkurens zenekartól. - Inamorata: ez egy kicsit érzékenyebb asszociáció, mert a tudásomnak nem a keménymagját képzi, viszont érdekes lehet, ha felidézed, hogy a sémák testi érzékletekként is tudnak tárolódni. Ebben a bejegyzésben az ún. tolerancia ablakkal és az érzelmi önszabályzás egy tökéletlen módjával foglalkoztam, mely szerint azért csinál magának az ember rossz hangulatot, hogy ne legyen helyette egy másik, még rosszabb hangulata.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése