A damaszkuszi út
A 2018-as bejegyzések összefoglalójában írtam róla, hogy mennyit változott a szexuális kisebbségekkel kapcsolatos nézetrendszerem az elmúlt évtizedek alatt. Nem mondhatnám, hogy egy elfogadó közegből származom, és azt sem, hogy jómagam az elfogadás eszméit hirdettem fiatalon (mármint, régebben. Mert fiatal az még mindig vagyok, ugye). Abban az évben viszont egy társasházi tyúkper kapcsán kitértem rá, hogy könnyebben azonosulok az érintettek problémájával (Belépés megtagadva c. bejegyzés), mint régen.
Mégis jobban szeretek hízelegni magamnak azzal a gondolattal, hogy az értékrendi változásomnak több köze van a szellemi önállósághoz, mint a hozzászokáshoz. Amióta a pszichéről tanulok és azzal dolgozom, találkoztam olyan történetekkel, amiket a hozott nézetrendszerrel nem lehetett megérteni. Amelyeknél pedig fontos volt, hogy értsem őket, kénytelen voltam kérdezni, olvasni, tájékozódni. Ha az új információk rendet teremtettek a káoszban, akkor hagytam nekik megpuccsolni a régieket.
No de, nem csak én változom, hanem a vizsgálat tárgya is...
A szakadék
Nem tudom pontosan melyik LMBTQI-cikk volt az, amikor eszembe jutott egy régi novella, A szakadék. Valami olyasmi volt a kontextus, hogy hozzácsaptak egy új betűt az addig elterjedt változathoz, ami remek alkalom volt ismeretterjesztő írások kiszórásához. Az egyik gyakorlatilag útmutatót adott a klienseknek, hogyan vizsgáztassák a pszichológusaikat az anyagból. Ahogy olvastam, azt éreztem, hogy mégis egyszerűbb lett volna kimaradni ebből az egészből, és annak maradni, aki voltam.
Dióhéjban összefoglalnám az asszociált történetet, ha nem akarnátok most elolvasni.
A novella mentén a segítségnyújtás három mozzanatát tudnám megnevezni.
- Eltörtek a fickó csontjai. Ezeket el kell tudni látni.
- Lent van a szakadék alján. Ki kell tudni húzni.
- Meg kell tudni szólítani, hogy kialakuljon a kapcsolat.
Ami azt illeti, amikor kifejezetten LMBTQI témában olvastam, akkor a harmadik ponthoz tényleg kaptam jó tippeket, hozzátéve, hogy ezek is az alapból mindenhol tanított Rogersi megközelítés speciális értelmezései voltak. Talán a fent hivatkozott képzés sem akar több lenni ennél, csak kapott valami nyomulós marketinget.
(A társadalmi státuszt direkt hagytam ki. Szerintem ha pszichológushoz mész, jobb, ha rólad van szó, nem a társadalomról.)
We are the others
"We are the othersWe are the cast outsWe're the outsidersBut you can't hide us"
Delain: We are the others
Felmerült bennem, hogy az LMBTQI-attitűdjeimet esetleg pont az a mechanizmus fogja módosítani egy kritikusabb irányba, mint ami korábban elfogadó irányba terelte.
Vajon tényleg úgy kell értelmeznem ezeket az újdonságokat, ahogy az a cikk sugallta, és ezek a lélek újfajta törései?
Vagy pont azért jöttek létre, mert a másság már nem volt eléggé más?
Nyaraláson olvastam Yalomtól pár fejezetet az Egzisztenciális pszichoterápia c. könyvéből. Azt fejtegette, hogy az egyén a mindenkiben bújkáló egzisztenciális szorongásokra (halál, a szabad akarattal járó felelősség, értelmetlen élet, izoláció) a személyiségfejlődés korai szakaszaiból ismert beolvadás-kiemelkedés (szimbiózis és individuáció, ha úgy tetszik) dinamikájával reagál. Vannak emberek, akik azzal űzik el a halál gondolatát, hogy megpróbálnak egy személyes hőstörténetben különleges individuummá válni, leválni másokról, saját célok, saját szabályok, saját elvek mentén élni. Mások inkább próbálnak beolvadni a közösségbe, ami védelmet, kereteket ad nekik, és legfőképp reményt, hogy mindig lesz majd valaki, aki megmenti őket (a haláltól). Yalom szerint mindkét tendencia megvan mindenkiben, de egyénenként mégis eltérő erősséggel határozzák meg az ember karakterét.
No de nem pont ugyanennek a két tendenciának az egyensúlya formálja az egyéni identitást? Kapcsolódni akarunk a közösséghez, hogy legyen mihez viszonyítva meghatározni magunkat (integrálódás). Egyúttal ki is akarunk tűnni belőle, hogy egyedinek, bizonyos értelemben létezőnek éljük meg önmagunkat (differenciálódás). Legalábbis az Adams-cikkben még ez volt, amikor a szakdogám írtam. Az is benne volt, hogy ezt a szekeret mindkét irányba túl lehet tolni: a túlzott differenciálódás a társadalom peremére sodor minket, a túlzott integráció a feloldódáshoz, identitásvesztéshez, identitásdiffúzióhoz vezet, ami szintén nem egy kellemes állapot (ez a különbség a beilleszkedés és a beolvadás között).
A következő kérdés, hogy oké, de mivel akar kitűnni az egyén? Mi ad neki önazonosságot?
Az egyik ilyen érdekes identitás a SÉMOSZIM volt, azaz a "Senki se Élt Meg Olyan Szörnyűséges Iszonyatot, Mint Mi". Ő azt írja, hogy sok csoport találja meg önnön különlegességét a traumáiban, a legérzékletesebb példaként a New York-i Litván Zsidók Búegyletét hozta fel, ahol az összetartó erőt nem az adta, hogy mennyi szörnyűség történt, hanem a tény, hogy ezeket csak ők élték meg. Asszem a zárómondatot inkább idézem:
"A SÉMOSZIM hivatalból letéteményese annak, hogy valóban senki se élhessen meg hasonló szörnyűségeket, hiszen akkor megszűnne a világméretű klub zártkörűsége, és érvényüket vesztenék a drága pénzen kinyomtatott trikófeliratok."
Azon elmélkedem, hogy vajon szigorúan vigyáznak a tudomány határaira, vagy a szakirodalmat is befolyásolja az identitáskeresés (Kollaboráns c. bejegyzés)? Esetleg csak felhasználják ezeket az elméleteket az emberek, akik szeretnének egy jól látható, egyedi trikófeliratot? Tán nem is a trikófelirat a cél, hanem a megküzdés az egyik egzisztenciális alapszorongással, az izolációval? (a megküzdés egyik sajátos formája, amikor elébe mész a dolgoknak)
You will know my name
"Íme, ilyen érzés Anakin Skywalkernek lenni, most és mindörökké: Az univerzumod első hajnali fénysugara fájdalommal születik.A fény éget téged. Mindig is égetni fog.(...)
...és végül meg sem érintheted az árnyékot.Végül még csak nem is akarod.Hiszen, végül nem maradt rajta kívül semmid.Mert a sötét árny megért téged, az árnyék megbocsát neked...az árnyék magába gyűjt téged..."
Van egy analógia, ami végül az egész bejegyzés címét adta. Ez pedig nem más, mint rövidke Pride-playlistem zászlóshajója, az Arch Enemy nevű zenekar You will know my name című száma.
Ez az analógia jutott eszembe a szakirodalmi újításokról olvasva. Vajon itt az a funkció, hogy jobban megismerjünk és megértsünk egy problémát, vagy hogy ne fosszuk meg az identitássá formálódott megküzdő módtól azokat, akiket már amúgy is a megfosztottak közé sorolunk?
A könyv abba az irányba terelt, hogy identitástól függetlenül vannak olyan problémák, amik minden ember sorsát érintik. Számomra inkluzívabbnak tűnik, ha ezeket az általános emberi tényezőket keressük a kirívó problémákban is, mintsem külön képzések gyártásával sugalljuk azt, hogy egyes sorsok tényleg csak másoknak jutnak (mely gondolat amúgy segítene elűzni az egzisztenciális szorongást).
Hát, én ezt a hozzáállást tudom kínálni. A vizsgáztatáson valószínűleg nem megyek majd át, de a szakadékból azért megpróbállak kihúzni, és törekszem minél felkészültebb lenni elsősegélyből is. Döntsd el, mire van szükséged!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése