Lebensraum
Hát idén is lett karácsonyfánk.
Azon egy kicsit már többet gondolkodtam, hogy bár az én territoriális ösztöneimet nem aktiválta a karácsonyfa telepítése, számos olyan történetet ismerek, amelyben ez határ-kérdést jelentett.
Ezek a vallási szimbólumuk képviselhetnek mindent, amihez a vallás kapcsolódni tud: politikát, közösséget, hatalmat, kirekesztettséget, történelmet, kultúrát, és a többi, még ezek a kategóriák se válnak el egymástól igazán.
Az meglepne, ha kiderülne, hogy tényleg ennyire vallásos mindenki, de az nem lep meg, hogy mindenki hisz valamiben, amiben a karácsonyfa megkerülhetetlen szimbólum.
A kérdés már csak az, hogy milyen színvonala van ennek a hitnek?
Faith no more
Talán nem lassítom a cselekményt túlságosan, ha elárulom, hogy ennek az évadnak a felét a Fowler-féle vallási fejlődéselmélet kibontásával terveztem tölteni. A Kézdy Anikó cikkében (link lsd. lent) megismerhető rendszerről egy szupervízión hallottam először, majd el is olvastam, amikor készültem a tavalyi vallás vs(?) pszichológia beszélgetésemre az Ingában (van róla felvétel, ezt is belinkelem lejjebb).
Azért gondoltam ezt egy jó ötletnek, mert a teória igazából teljesen jól működik vallásosság nélkül is.
Az anyag megkülönbözteti ugyanis a vallást (religion), hiedelmeket (belief) és a hitet (faith).
- A hiedelem a konkrét hittartalmakat jelenti, például hogy Isten 6 nap alatt teremtette a világot; a sejtek random szerveződéséből evolválódott Taylor Swift; a T-Rex menőbb volt a triceratopsznál, vagy hogy mi egy focista nemzet vagyunk.
- A vallás az a kulturális termék, amelyeken belül ezeket a hittartalmakat kifejezed szimbólumokon, rítusokon keresztül. Mondjuk imádkozol, bérmálkozol, nem eszel disznót. Evolúció-hívőként (tehát nem tudósként; ehhez elég hogy jobban szeresd a biosz-tanárnőt mint a hittan-tanárt) lenézed a templomba járókat, stb.
- A hit definíciója a legérdekesebb: ez az a megismerő-értékelő struktúra, ami szervezi a hittartalmakat és a vallással való kapcsolatot.
Ebből két izgalmas konklúzió származik: nem kell vallásos legyél ahhoz, hogy higgyél valamiben, valamint a hitednek különböző érettségi szintjei lehetnek.
Ez utóbbi abból következik, hogy folyamatosan változik életed során, ahogy megismered, értelmezed, strukturálod a világot. Ezt nem nehéz elhinni: elég látványos különbség van abban, ahogy a hithez áll egy hat éves és egy hatvanhat éves.
Fowler konkrétan 7 olyan tényezőt különített el, amelyek részei ennek a megismerő-értékelő rendszernek, és a fejlődésük a meghatározza, a hit mely érettségi szintjén áll az ember. Igazából szó sincs spirituális titkokról: a felnövekedés során egyre többet lehet kihozni az agyunkból, felnőttként pedig egyre többet tanultunk már a világból. Ha ezeknek a készségeknek a változása értelmezhető fejlődési szakaszokként, akkor az aktuális érettségi szintek a hitben is meg fognak jelenni. Fowler konkrétan ezt a 6 szintet írta le:
- intuitív-projektív hit: kisgyermekkor, fantáziával átszőtt képek, még nincs ok-okozati összefüggés
- mitikus-literális hit: a fantázia és valóság elválasztása, összefüggések rendezése. Még konkrét gondolkodás jellemzi a gyermeket, ezért az istenképe nagyon antropomorf.
- szintetikus-konvencionális hit: legfontosabb a kapcsolatok kialakítása, a hittartalmat a fontos mások véleményéhez igazítja a gyermek, de már elkezdődik az absztrakt összerendeződés. Konformista, konvencionális hit.
- individuális-reflektív hit: serdülőkor. Az egyén távolodik az elsődleges csoportból (=család), saját csoportokat alakít ki, mely folyamán felismeri a normaképzés folyamatát. Így kialakul a saját álláspontja, és ennek mentén meg tudja magát különböztetni másoktól. Ez még inkább fekete-fehér gondolkodás formájában nyilvánul meg.
- összekapcsoló-elmélyülő hit: többnyire életközép. Az egyén felismeri, hogy a valóság számos módon megélhető és értelmezhető. Emiatt nyitottabbá válik mások hite iránt, nem olyan fontos neki, hogy megvédje a saját álláspontját, vagy hogy kialakítson egy mindenre választ adni képes, ellentmondásoktól mentes rendszert.
- univerzáló-egyetemes hit: feltételezett szakasz, a vallási vezetők hite. Eltávolodik a mindennapi, társadalmi, intézményes igényektől és nézetektől, és az Isten-kapcsolatra helyezi a fókuszt. Gyakran emiatt felforgatónak látják.
Így lehetséges, hogy vallásod érettsége és a kognitív képességeid érettsége nincsenek szoros viszonyban. Nem amiatt éred el az elmélyülő hit szintjét, mert elég idős vagy hozzá, hanem azért, mert a mögötted lévő éveket önkéntes módon azzal (is) töltötted, hogy elmélyülj a hit egyes kérdéseiben. Ha ezt a feladatot kihagytad, a hited nem mélyebb, mint egy kiscserkészé, csak te már bonyolultabb szavakkal tudod kifejezni.
Ezek a készségek amúgy következők (készült majdnem egy összefoglaló kép, de az AI felsült):
- Piaget-féle műveleti szakaszok
- Társas nézőpontátvitel
- Erkölcsi fejlődés szakaszai
- Társas tudat határai
- A tekintély helye
- A világ koherenciája
- Szimbólumalkotás és -értelmezés
Szimbólum
A Fowler által megnevezett 7 tényező közül a szimbólumokkal való viszonyt fejteném ki bővebben. Már a szerző előtt is leírták páran, hogy az érettség egyik megbízható mutatója a szimbolikus gondolkodás: nagyon örülünk, amikor egy gyerek egy banánt használ telefonkagylónak játék közben, mert ezek szerint képes absztrakt szinten is megtalálni a dolgok közötti hasonlóságokat. Még jobban örülünk, amikor ilyen absztrakt fogalmakon keresztül képes kommunikálni, és kapcsolatot teremteni a világ elvontabb, érzékszervi valóságon túlmutató részével. Amikor rájön, hogy bármiből lehet szimbólum, mert a dolgoknak van egy evokatív, asszociációkon és intuíciókon keresztül jelentést adó oldala is, akkor azt mondjuk, hogy ez azért már tényleg egész jó lesz.
A hit természetét tekintve eleve egy elég elvont dolog, ezért a szimbólumoknak igen fontos szerepük van benne. A kérdés már csak az, hogy a szimbolikus gondolkodás fejlődése hogyan mutatja meg magát a hit különböző érettségi szintjein?
- mágikus-numinózus: a szimbólum nem válik el attól, amire utal (ezért tudsz félni a rajzolt vadbölénytől is)
- szó szerinti szimbólumok: már szétválik a szimbólum és a szimbolizált, de nem átvitt értelemben, hanem szó szerint. Tehát egy fenyőfa rajza csak fenyőfát jelenthet.
- többdimenziós szimbólumértelmezés: képes átvitt értelemben értelmezni egy szimbólumot, főleg az érzelemkiváltó képessége alapján. Nem kritikus a szimbólumokkal, a referenciaszemélyekhez köti a befogadásukat, értelmezésüket.
- szimbólum általt közvetített jelentés: a szimbólum lefordítása fogalmi képzetekre. A szimbólumnak csak egy jelentése van, ami a világnézetében valamilyen megerősítő funkciót lát el. Hibának tartja a többértelműséget.
- szimbólumon túl létező valóság, evokáció: tudatában van a szimbólum relatív értelmezésének, hogy időben és térben eltérő jelentése van. Nyitott a szimbólum evokatív erejére, hogy mit hoz fel az ő tudatalattijából.
- a szimbólum és valóság nem választható el: a valóság a nyelvi korlátok miatt csak metaforákon és szimbólumokon keresztül fogható meg, csak ezekkel tudjuk kifejezni magunkat. Ezért nem a szimbólum közös jelentése, hanem az evokatív ereje a fontos, hogy kiben mit szólít meg.
Ha röviden össze kellene foglalnom ezt az utat, azt mondanám, hogy elindulunk az objektívtól, majd azt interszubjektívon át eljutunk a szubjektív jelentésadásig.
Vajon akik fontosnak érzik, hogy a karácsonyfák miatt veszekedjenek, melyik módon kapcsolódnak annak szimbolikájához?
War for territory
„…egy társadalmi csoport fölénye kétféleképpen nyilvánulhat meg: »uralomként«, valamint »szellemi és erkölcsi vezetésként«. Egy társadalmi csoport uralkodhat az ellenséges csoportok felett, amelyeket igyekszik »felszámolni«, vagy leigázni, esetleg fegyveres erővel is; ugyanez a társadalmi csoport ugyanakkor vezetheti is a rokon és szövetséges csoportokat.E társadalmi csoport már a kormányzati hatalom megszerzése előtt is gyakorolhat, sőt, gyakorolnia kell a »vezetést« (sőt, ez a hatalom megszerzésének egyik fő feltétele); ezt követően válik uralkodóvá, amikor gyakorolja a hatalmat, de még ha szilárdan a markában tartja is azt, akkor is folytatnia kell a »vezetést«.”
A hit, s ezzel a szimbólumokkal való viszony első két szintjét nem érdemes taglalni most.
Aztán tehet egy lépést az interszubjektív irányba, és tudatosíthatja, hogy vannak a mi konvencióink és az ő konvencióik. Ez leginkább azt jelenti, hogy mi helyesen látjuk és csináljuk a dolgokat, ők pedig tévednek, amire válaszolhatunk ellenségesen és toleráns módon is, de egyetértően azért mégsem.
Szerintem ez a csoport akasztható ki a legjobban a karácsonyfa-kérdéssel.
Ilyen például, hogy a karácsonyfa az egyik legfontosabb keresztény ünnephez tartozik. A kereszténység pedig nem csak a hit, hanem identitás is, ahogy az Alaptörvény is fogalmaz, "elismerjük a kereszténység nemzetmegtartó szerepét". Egy fa kihelyezése így már nem pusztán dekoráció, hanem nemzetmegtartó művelet, amivel kifejezzük, hogy lehetünk valamennyire sokfélék, de ez mégiscsak a mi hazánk. Vannak, akik megpróbálják ezt megakadályozni, kirekesztésre hivatkozva, pedig ez pont az összetartozás jelképe. Mert hát ki az az aberrált, aki ne akarna velünk összetartozni?
Szerencsére a két fél azon is össze tud veszni, hogy ki van valójában kisebbségben, ki bombáz kit kéretlen tartalmakkal, de ehhez a karácsonyfának már nem sok köze van.
Ez utóbbi diskurzusok aligha végződnek késhegyre menő vitákkal, ám ugyanúgy megvan a "mi szimbólumunk jobb, mint a tietek" meggyőződés bennük, szóval ezt is inkább a 4. szinthez sorolnám.
Eye of the beholder
A pszichológiában természetes dolog, hogy az emberek szimbólumokon keresztül kommunikálnak. Még csak nem is arról van szó, hogy nagyon költői módon próbálják kifejezni a gondolataikat: amennyire megfigyelem, ez a megoldás nem is szándékos; automatikusan bújik el egy-egy keresetlen szó mögé megannyi kimondhatatlan tartalom. Sőt, az a benyomásom, hogy pont azok beszélnek szimbólumokban a legtöbbször, akik váltig hirdetik, hogy ők világosan beszélnek, kertelés nélkül (igen, ha te is a vidéki férfiakra gondoltál most, érdemes lenne bingóznod).
Olvasni kell a sorok között úgymond, hogy értsük a lényeget. Szerintem igazából pont ez a szépsége ennek a szakmának, de tény, hogy tud fárasztó lenni a folyamatos verselemzés.
Bár az is fárasztó lehet, ha az ember folyamatosan verselemzős kérdéseket kap a pszichológusától.
"Mit jelent ez Önnek?"

- Ezen a linken találod az eredeti cikket, amiből dolgoztam
- Ide kattintva találod a beszélgetésünket Szabolccsal a vallásról és pszichológiáról az Ingában
- Szabolcsról még azt érdemes tudni, hogy ír sci-fi könyveket. Az elsőről én is blogolgattam: az Eshtar arról szól, hogy egy évszázados intergalaktikus háborúra a főszereplő egy vallás megalapításával, pontosabban a kulturális hegemónia megszerzésével készíti fel az emberiséget (erről a fogalomról itt lehet olvasni)
- Az a baj a konvencionális hittel, hogy eléggé hasonlít az identitás korai zárására, ami rugalmatlanná, sérülékennyé teszi az ember értékrendjét. Van is erről pár bejegyzés:
- Nem a vallás az egyetlen lényeges eleme. A többi szempontot többek a Hűség c. bejegyzésben találod.
- A szétesett belső és külső referenciakeretről lehet olvasni az Elveszett cirkáló c. posztban. Itt igazából az én referenciakeretem esett szét, csak ki kellett mennem vidékre.
- Egyenlőség, szabadság, testvériség: ennek a bejegyzésnek az a lényege, hogy a konzervatív és progresszív eszméket felraktam egy képzeletbeli Gauss-görbére, amellett érvelvén, hogy a zárt kognitív stílus, esetünkben itt konvencionális hit a nyitottakra is lehet érvényes
- Kvarkogó János: a mostani nyitóképen is szereplő macskánk főszereplésével készült bolondok napjára ez az írás. Épp a gyermekvédelmi szavazáshoz kapcsolódó hiedelmekkel szórakoztam, kicsit élcelődve azon, hogy ezek a woke dolgok néha még a szakemberek között is vallásos hiedelemmé válnak. Vagy legalábbis ezt hiszik rólunk.
- És itt van pár korábbi karácsonyi bejegyzés:
- Tsalád: főleg a második fele kapcsolódik ide, csak ott a hittartalmak az épp akkor aktuális "mit nevezünk családnak" téma körül keringtek. Az első fele önismereti gondolatok mentén lehet érdekes.
- Fixxxer: vallás szempontjából ez azért lehet érdekes, mert itt a rítusok strukturáló és gyógyító erejéről van szó. Meg arról hogy anno rá tudtak venni hogy én legyek a Mikulás az alsósoknál
- Amiért a csengő szól: még akkor írtam, amikor kamaszokkal dolgoztam. A konvencionális hit csak úgy süt a gondolataiból, de így utólag észre lehet venni egy-két a jelét annak a változásnak, ahogy egyik szintről a másik felé lépnek. A végén meg van egy bekezdésnyi tényleges vallásfenomenológia, ami anno amúgy a fent említett Szabolcstól nyúltam.
- Végül, a dolgok értelmezésével kapcsolatban volt egy edzőtábori eszmefuttatásom, A Ring határozza meg a tudatot címmel. Ez a link az első részre mutat, ahol a jelentésadás és narratíva körül forog a figyelem.






Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése